استقبال جنبش شنبه‌های ارغوانی از تصمیم سازمان ملل برای رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان


 استقبال جنبش شنبه‌های ارغوانی از تصمیم سازمان ملل برای رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان

جمهوری مدارا: جنبش شنبه‌های ارغوانی یکی از جنس‌های اعتراضی زنان، از تصمیم سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان استقبال کرده است.

پیشتر گردون براون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور آموزش جهانی اعلام کرده بود که کمیته حقوقی این سازمان می‌خواهد سیاست‌های گروه طالبان در برابر زنان به ویژه منع آموزش زنان و دختران را به عنوان «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان به رسمیت بشناسد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در بیانیه‌ای که نشر کرده ضمن استقبال از این تصمیم سازمان ملل، گفته است این اقدام گام مهمی برای تحقق عدالت برای میلیون‌ها زن و‌دختر در افغانستان است.

در پی وضع محدودیت‌های گسترده بر زنان از سوی گروه طالبان، در سه سال گذشته به رسمیت شناخته شدن آپار‌تاید جنسیتی در افغانستان به یکی از خواسته‌های جنبش‌های اعتراضی زنان و فعالان حقوق بشر تبدیل شده است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی از سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی خواسته که برای به رسمیت‌شناخته‌شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان تحت کنترول طالبان، هرچه زودتر و قاطعانه تصمیم بگیرند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی تاکید کرده است ضمن به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان، جامعه بین‌المللی برای محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی نیز اقدام کند.

اخیرا چهار کشور کانادا، آلمان، استرالیا و هالند هشدار داده اند که اگر گروه طالبان به نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان خاتمه ندهند، از این گروه در دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

در بیانیه این جنبش زنان آمده است که سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی به‌جای سیاست‌های محافظه‌کارانه و سخنان متناقض، از ارزش‌های حقوق بشری و حقوق زنان به گونه صورت قاطعانه حمایت کنند.

جنبش‌های اعتراضی زنان جامعه بین‌المللی را در رابطه به چگونگی برخورد با گروه طالبان، به سیاست مماشات با این گروه متهم کرده و از نحوه مواجهه با طالبان به شدت انتقاد می‌کنند.

گردون براون فرستاده ویژه ملل متحد برای آموزش جهانی پیشتر اعلام کرد که سازمان ملل در نظر دارد تا آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به رسمیت بشناسد.

او ممنوعیت آموزش و‌ تحصیل زنان ‌و دختران را در افغانستان فاحش‌ترین نقض حقوق بشر در جهان اعلام کرده گفته این اقدام طالبان به عنوان آپارتاید بر مبنای جنسیت دسته بندی خواهد شد.

مطالب مرتبط