تمدید مأموریت ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان


 تمدید مأموریت ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان

جمهوری مدارا: شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد، مأموریت ریچارد بنت را به‌ عنوان گزارش‌گر ویژه‌ای این شورا برای افغانستان، برای مدت یک‌ سال دیگر تمدید کرد.

مأموریت آقای بنت دیروز (چهارشنبه ۱۸ میزان) با تصویب بدون رأی‌گیری قطع‌نامه‌ای وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان، تمدید شد.

شورای حقوق‌‌ بشر پس از تمدید مأموریت آقای بنت، از او خواسته است که گزارشی را در مورد وضعیت حقوق‌‌ بشر در افغانستان و گزارش جداگانه‌ای را در مورد قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، تهیه کند.

در قطعنامه‌ای که مأموریت آقای بنت نیز در آن تمدید شده، نقض‌های گسترده حقوق بشر، به ویژه نقض حقوق انسانی زنان و دختران، محکوم شده و بر نیاز به پاسخ‌گویی، تأمین عدالت، حمایت از اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان تاکید شده‌است.

آقای بنت مؤظف شده است که گزارشی را در مورد دسترسی به عدالت و حمایت از زنان و دختران افغا‌نستان و تأثیر اشکال متعدد تبعیض بر آنان برای پنجاه‌ونهمین نشست این شورا تهیه کند تا براساس آن یک گفت‌وگوی تعاملی تقویت‌ شده در این مورد برگزار شود.

مأموریت ریچارد بنت در حالی تمدید شده است که گروه طالبان اخیرا سفر او را به افغانستان ممنوع کرده و متهم به پروپاگند علیه خود کرده بودند.

شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد اما ممنوعیت سفر آقای بنت به افغانستان را محکوم کرده و از  گروه طالبان خواسته است که این تصمیم را لغو و با مکانیسم‌های حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد همکاری کنند.

شخص آقای بنت نیز در واکنش به تمدید ماموریت خود، ضمن قدردانی از شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرده است که به طور مستقلانه و بی‌طرفانه به مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه خواهد داد.

در قطع‌نامه اخیر شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل از طالبان خواسته شده است که سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، از جمله هزاره‌ها را لغو کنند و از تبعیض و خشونت علیه آنان جلوگیری و نمایندگی آنان را در تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری تضمین کنند.

گروه طالبان با بدست گرفتن قدرت سیاسی در افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای بر زندگی مردم وضع کرده و متهم به اعمال تبعیض علیه اقلیت‌ها هستند.

مطالب مرتبط