اشرف غنی: عامل اصلی فساد و بحران در افغانستان، امریکا و سازمان ملل است


 اشرف غنی: عامل اصلی فساد و بحران در افغانستان، امریکا و سازمان ملل است

جمهوری مدارا: اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان، امریکا و سازمان ملل را عامل اصلی فساد و بحران در افغانستان خواند.

او در هفدهمین دور گفت‌وگوهایش با داود جنبش گفته است، امریکا و سازمان ملل مانع دیجیتال‌سازی نهادهای‌ دولتی شدند.

آقای غنی گفته‌ است که امریکا و سازمان ملل از دیجیتال‌سازی نهادهای‌ دولتی جلوگیری کردند و به همین دلیل ریاست جمهوری افغانستان تا آخرین لحظه آمار دقیق نیروهای امنیتی و کارمندان معارف را نمی‌دانست.

او گفت که نیروهای امریکایی همه‌‌ساله تاکید می‌کردند که رقم دقیق نیروها را مشخص سازند، اما تا سال ۲۰۲۱ این کار صورت نگرفت و بالاخره تا آخرین لحظه معلوم نبود که در وزارت‌ داخله چند پولیس شامل است.

افزون بر این، آقای غنی هم‌‌چنان تصریح کرد که امریکا یک میلیارد دالر برای کمپیوترسازی سیستم نهادهای امنیتی اختصاص داده بود، اما تا آخرین لحظه سیستم بر اساس کاغذ استوار بود.

آقای غنی در گفته‌هایش فساد گسترده در نهادهای امنیتی را نیز افشا کرد و گفت که «مصارف هنگفت صورت می‌گرفت اما پول به جیب قراردادی‌های وزارت دفاع و اداره کمک‌های بین‌المللی امریکا می‌رفت

رئیس جمهور پیشین هم‌چنان سازمان ملل متحد را عامل بحران‌های سیاسی پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ عنوان کرد، او گفت که سازمان ملل متحد مانع (دیجیتال‌سازی) انتخابات افغانستان شد.

او تاکید کرد که در سال ۲۰۰۲ از سازمان ملل متحد خواستار الکترونیک‌سازی انتخابات شد اما این سازمان به این موضوع توجه نکرد و انتخابات همواره به شیوه سنتی برگذار شد که خود بحران‌های دیگری را به‌دنبال داشت.

در ادامه آقای غنی تصریح کرد که می‌خواست سازمان ملل را از افغانستان خارج کند اما ملل متحد وی را من‌حیث چهره مخالف خارجی‌ها معرفی کرد.

از سوی دیگر، آقای غنی در این گفت‌وگو هم‌چنان موجودیت «معلمان‌ خیالی» و «مکاتب خیالی» را نیز پذیرفت. او تایید کرد که رقم کارمندان و مکاتب وزارت معارف، با شمار کسانی‌ که معاش می‌گرفتند، یک‌سان نبود.

این در حالی است که نشست سوم دوحه که نشست مهم و سرنوشت ساز برای افغان‌ها می‌باشد ۵ روز قبل با میزبانی سازمان‌ ملل و اشتراک هیئت طالبان و نمایندگان کشورهای جهان بدون توجه به خواست و اراده مردم افغانستان برگزار شد.

مطالب مرتبط