وضع محدودیت بر مراسم تجلیل از ماه محرم در کابل


 وضع محدودیت بر مراسم تجلیل از ماه محرم در کابل

جمهوری مدارا: گزارش‌ها از شهر کابل حاکی از این است که گروه طالبان محدودیت‌های سخت­گیرانه‌ای را بر اجرای مراسم تجلیل از ماه محرم از سوی شیعیان وضع کرده اند.

منابع محلی از شهر کابل می‌گویند، گروه طالبان، به غیر حوزه‌های امنیتی 13، 6 و 18 در برگزاری مراسم تجلیل از ماه محرم، محدودیت وضع کرده است.

به گفته این منابع، گروه طالبان به باشندگان سایر مناطق شهر کابل و دیگر حوزات امنیتی دستور داده اند که برای تجلیل از ماه محرم، فقط برای دو ساعت در روز فرصت دارند که در مساجد و تکیه خانه‌ها تجمع کنند.

این گروه همچنین دستور داده اند که مردم مکلف اند پس از دو ساعت، محمل تجمع خود- مساجد و تکیه خانه‌ها- را ترک کنند.

گروه طالبان ظاهرا این محدودیت­ها را به دلایل امنیتی وضع کرده و گفته­اند که برای حفظ‌جان مردم و امنیت برگزاری مراسم تجلیل از محرم،  نگرانی‌های امنیتی وجود دارد.

وضع محدودیت بر اجرای مراسم و مناسک اقلیت‌های مذهبی به خصوص شیعیان نگرانی‌های جدی به‌دنبال دارد.

ناظران بدین باوراند که گروه طالبان به بهانه تأمین امنیت، محدودیت‌های بیشتری را بر اجرای مناسک اقلیت‌های مذهبی وضع می کنند.

شیعیان افغانستان همه‌ساله و در اکثریت قریب به اتفاق ولایات و مناطق این کشور، از ماه محرم و عاشورای حسینی به صورت گسترده تجلیل می‌‎کنند.

شیعیان و مردم هزاره در مناطق مختلف شهر کابل به خصوص در مرکزشهر، شرق کابل و مناطق مختلف آن زندگی می‌کنند.

ممکن است محدودیت تازه وضع شده بر چگونگی برگزاری مراسم تجلیل از عاشورا و ماه محرم، زندگی و آزادی مذهبی شیعیان را در سطح کل کشور تحت تأثیر قرار دهد.

آزادی مذهبی در افغانستان روبه وخامت است

کمیسیون جهانی آزادی مذهبی دولت آمریکا اخیرا گزارش داده بود که شرایط آزادی مذهبی در افغانستان تحت کنترل طالبان به‌شدت روبه «‌وخامت» گذاشته است.

این گزارش در 13 ثور امسال از طرف وزارت خارجه امریکا منتشر شد و در آن آمده بود که شیعه‌ها در افغانستانِ تحت سلطه طالبان با آزار و اذیت و محدودیت‌های «شدید» روبه‌رو هستند.

براساس گزارش وزارت خارجه امریکا، طالبان «تفسیر سخت­گیرانه» از شریعت اسلامی را اعمال می‌کنند و آزادی مذهب را برای افرادی که دارای عقاید متفاوت هستند، از جمله شیعیان و اقلیت‌های دینی دیگر نقض می‌کنند.

این گزارش همچنان گفته بود که طالبان تدریس فقه شیعه جعفری را ممنوع کرده و حتی به پلیس خود دستور داده‌اند که در رفتار مذهبی شیعیان مانند روزه گرفتن یا نگرفتن در روز اول عید فطر دخالت کند.

وزارت خارجه امریکا گزارش داده بود که در حکومت طالبان، اعیاد مذهبی و جشن‌های فرهنگی مانند نوروز نیز سرکوب شده و در مجموع، مسلمانان شیعه در افغانستان در میان «محدودیت‌های تحمیلی طالبان و خشونت‌های مداوم، مشکلات فراوانی را برای عمل کردن به مذهب خود تحمل می‌کنند.»

همچنان در 24 ماه جون امسال وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود از آزادی مذهبی در سطح جهان، به محدودیت­های وضع­شده از سوی طالبان برعلیه هزاره­ها نیز یاد کرده و حملات خشونت­بار بر مراکز مذهبی، غصب زمین و خانه­ها، کشتاروشکنجه، حذف فقه شیعه از دانشگاه­ها و مکاتب، سلب عضویت علمای شیعه از عضویت در شورای علما و شماری دیگر از موارد این­چنینی اشاره کرده است.

آزادی مذهبی در اسناد مهم بین المللی حقوق بشری به رسمیت شناخته شده و دولت‌های عضو سازمان ملل متحد مکلف اند که به آزادی مذهبی و اجرای مناسک اقلیت‌های مذهبی‌‌ احترام بگذارند.

آزادی مذهب و عقیده از بنیادی ترین حقوق بشر است به گونه‌ی که حق آزادی مذهبی در مهم ترین اسناد بین المللی حقوق بشری، نظیر اعلامیه جهانی حقوق بشر و  میثاق حقوق مدنی و سیاسی بازتاب یافته است.

مطالب مرتبط