درگیری کوچی‌های مسلح با مردم محل در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان


 درگیری کوچی‌های مسلح با مردم محل در ولسوالی پنجاب ولایت بامیان

جمهوری مدارا: منابع محلی از ولسوالی پنجاب ولایت بامیان می‌گوید که امروز (پنج‌شنبه 28 سرطان 1403) بین کوچی‌های مسلح و باشندگان دو منطقه در این ولسوالی درگیری رخ داده است.

به گفته‌ی مردم محل، این درگیری در مناطق «دهن کرده، کُده الکه و دراز قول» از مربوطات ولسوالی پنجاب ولایت بامیان به وقوع پیوسته است.

شاهدان عینی گفته اند که کوچی‌های مسلح با بر افراشتن حدود ده باب خیمه در مناطق مختلف ولسوالی پنجاب، با هزاران رأس مواشی خود زمین‌های زراعتی مردم را پایمال و تخریب کرده اند.

این وضعیت خشم مردم محل را برانگیخته و سرانجام بین کوچی‌ها و باشندگان بومی منطقه درگیری رخ داده است که در نتیجه این دیگری چند تن از مردم محل زخمی شده اند.

زخمیان این رویداد به شفاخانه ولسوالی منتقل شده است اما نیروهای طالبان برای این‌که کسی از زخمی‌ها عکس، تصویر نگرفته و معلومات ثبت نکنند، اجازه ورود نمی دهند.

گفته می‌شود کسانی که از این رویداد عکس‌ و فلم ثبت کرده بودند،  توسط اداره‌ی ولسوالی مجبور  شده اند که معلومات ثبت شده را حذف کنند.

مردم می‌گویند اداره ولسوالی پنجاب یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند به مشکلات پیش‌آمده بین مردم محل و کوچی‌های مسلح رسیدگی کند. از شروع جنجال بین مردم و کوچی‌ها، دو هفته سپری شده است.

کوچی‌های مسلح به درخواست اداره ولسوالی برای حل مسالمت آمیز قضیه جواب منفی داده و از موضع خود کوتاه نمی آیند.

در همین حال مردم محل از این نگرانی دارند که پس از درگیری‌های مسلحانه بین کوچی‌های مسلح و مردم محل، قومندانی امنیه و اداره ولسوالی مردم را خلع سلاح کند.

کوچی‌ها عمدتا به صورت مسلحانه وارد مناطق مرکزی می‌شوند و حضور آنان همواره عامل جنگ و درگیری بوده. این طبقه کشت و زراعت مردم را توسط مواشی خود پایمال و تخریب می‌کنند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، کوچی‌های مسلح به حمایت گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان حضور می‌یابند.

تحریک دعاوی ملکیت و حمایت‌های یک‌جانبه ادارات قضایی طالبان از ادعای کوچی‌ها، مواردی است که بارها در طول سه سال گذشته اتفاق افتاده است. 

مطالب مرتبط