افعانستان جای امنی برای خبرنگاران، مدافعان‌حقوق بشر، کنش‌گران مدنی و نیروهای پیشین امنیتی نیست


 افعانستان جای امنی برای خبرنگاران، مدافعان‌حقوق بشر، کنش‌گران مدنی و نیروهای پیشین امنیتی نیست

جمهوری مدارا: اعضای «فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید» در یک تجمع دادخواهانه، خواستار توقف اخراج اجباری خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، نیروهای امنیتی پیشین و افراد در معرض خطر از ایران شدند.

روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان اخیرا شدت یافته و این سبب نگرانی آن‌عده از مهاجران افغان شده است که از سوی گروه طالبان تهدید می‌شوند.

از ایران گزارش می‌شود که روز مره صدها تن از مهاجران افغان توسط نیروهای پولیس این کشور اخراج می‌گردد.

با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، صدها تن از خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و  افراد در معرض خطر، افغانستان را ترک کرده به ایران پناه برده اند.

به گفته اعضای این فدراسیون، يكی از موارد قابل تشويش این است كه افراد در معرض خطر به دلیل شرايط بد افغانستان، به ایران پناه آورده اند؛ اما دولت ایران بدون کدام ملاحظه، این افراد را اخراج می کند.

امید پويا، مسؤل "فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید"  مقیم ایران  می‌گوید: همه روزه ما شاهد اخراج بیشتر پناه‌جویان هستیم  و این وضعیت برای ما تبدیل به یک نگرانی جدی شده است.

با تشدید روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران، افرادی در معرض خطر در وضعیت دشواری قرار گرفته‌ و شمار زیادی از کسانی که از ترس بازداشت و شکنجه توسط طالبان به ایران پناه برده‌اند، اکنون با خطر اخراج اجباری روبه‌رو هستند.

 خبرنگاران، وکلای مدافع، زنان معترض، فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، نیروهای امنیتی پیشین از جمله کسانی‌اند که پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان و تسلط دوباره طالبان، به ایران پناه برده اند.

محمد رجا یکی از روزنامه نگاران و عضو فدراسیون خبرنگاران افغان در تبعید می‌گوید که ما از ترس تعقیب و شکنجه کشور خود را ترک کردیم و اکنون با اخراج‌ اجباری از ایران، به اجبار به آغوش خطری آنی و فوری که منتظر ماست،  فرستاده می‌شویم.

وی اخراج شدگان از ایران را با خطر نقض جدی حقوق بشر از جمله دست‌گیری و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای غیر‌انسانی از سوی طالبان مواجه می‌داند.

گفته می‌شود که دولت ایران از اکتبر سال گذشته تاکنون هزاران شهروند افغانستان را به عنوان  اتباع بیگانه و بدون مدرک به کشورشان بازگردانده است.

دست‌کم ۱.۵ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در ایران زندگی می‌کنند که از یک سال پیش بدین سو هدف جدی اخراج اجباری قرار دارند.

مطالب مرتبط