مرکز خبرنگاران افغانستان در نزد گروه طالبان رسمیت ندارد


 مرکز خبرنگاران افغانستان در نزد گروه طالبان رسمیت ندارد

جمهوری مدارا: وزارت اطلاع و فرهنگ تحت کنترول طالبان اعلام کرده است که مرکز خبرنگاران افغانستان دیگر یک نهاد نامعتبر است.

این اقدام پس از آن روی دست گرفته می‌شود که مرکز خبرنگاران افغانستان، دو روز پیش نتایج بررسی‌های خود مبنی بر چگونگی وضعیت خبرنگاران و فعالیت رسانه‌ها در افغانستان را در شش ماه نخست سالی جاری، منتشر کرد.

حبیب‌غفران، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، روز یک‌شنبه، ۳۱ سرطان اعلام کرد که  گزارش‌های مرکز خبرنگاران افغانستان اعتبار ندارد و بی‌اساس است

این مقام گروه طالبان تأکید کره است که مرکز خبرنگاران افغانستان دیگر اعتبار ندارد.

این درحالی است که یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان همین دو روز پیش، از حدود 90 مورد نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان گزارش داده بود.

در گزارش این نهاد آمده بود که در شش ماه اول سال جاری میلادی ۶۰ مورد تهدید خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها و ۲۹ مورد بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان به ثبت رسیده است.

در حالی که وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان باید مرجع مشخص برای رسیده‌گی به مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها باشد؛ اما یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان داده ست که استخبارات و وزارت امر به معروف طالبان بیشتر در کار خبرنگاران و چگونگی فعالیت رسانه‌ها دخالت دارد.

گروه طالبان با بدست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان، محدودیت‌های دست و پاگیری فراوانی را بر خبرنگاران و رسانه‌ها وضع کرده است.

محدودیت‌های وضع شده روند دسترسی مردم به معلومات و دریافت اخبار و گزارش‌های موثق را شدیدا ضربه زده است.

تا اکنون مرکز خبرنگاران افغانستان در این مورد واکنشی نشان نداده است.

مطالب مرتبط