درخواست آزادی فوری برای رحیم سعیدی فعال رسانه‌ای از بند طالبان


 درخواست آزادی فوری برای رحیم سعیدی فعال رسانه‌ای از بند طالبان

جمهوری مدارا: پس از آن‌که گروه طالبان سید رحیم سعیدی یک فعال رسانه‌ای را باز داشت کرد، مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی فوری آقای سعیدی شده است.

ان نهاد مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها در اعلامیه‌ای که روز گذشته منتشر کرده خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعال رسانه‌ای شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که آقای سعیدی و دو همکارش هفته گذشته از منطقه خوشحال‌خان باز داشته شده است.

پیشتر منابع محلی گفته بودند که یک پسر آقای سعیدی هم‌زمان باوی بازداشت شده اما دوباره آزاد شده است. مرکز خبرنگاران در مورد دو تن دیگری که باز داشت شده توضیح بیشتر نداده است.

این نهاد مدافع خبرنگاران به نقل از منابع خود نوشته است که نیروهای استخبارات گروه طالبان دو تن دیگر را نیز از محل کار آقای سعیدی باز داشت کرده اند.

محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان بر خبرنگاران و رسانه‌های خبری با گذشت هر روز تشدید می‌گردد. سه روز پیش مرکز خبرنگاران گزارش داد که در نیمه اول سال جاری میلادی حدود 90 مورد نقض حقوق خبرنگارن و  رسانه‌ها در حکومت گروه طالبان به ثبت رسیده است.

مرکز خبر نگاران افغانستان می‌گوید که طالبان افراد باز داشت شدۀ دیگر از محل کاری آقای سعیدی را یک روز بعد آزاد کرده اند؛ اما رحیم سعید هم‌چنان در بند این گروه قرار دارد.

بر اساس معلومات مرکز خبرنگاران، آقای رحیم سعیدی مسئول یک کانال یوتیوب موسوم به «انار» است در آن که محتوای رسانه‌ای تولید می‌کند.

با به قدرت رسیدن دوباه گروه طالبان در افغانستان، فعالیت‌های رسانه‌ای با محدودیت و چالش‌های کم پیشینه به همراه بوده و این سبب شده است که روند دسترسی مردم به معلومات نیز مختل گردد.

طالبان علاوه براین‌که برای فعالیت رسانه‌ها خط و نشان تعیین کرده است، فعالیت‌های فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی را نیز به دقت تحت نظر دارند و هر از گاهی فعالان رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی نیز باز داشت می‌کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است که روند بازداشت و تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را متوقف کنند.

 

مطالب مرتبط