نادیده گرفتن محدودیت‌های وضع شده به زنان افغانستان ضعف اخلاقی است


 نادیده گرفتن محدودیت‌های وضع شده به زنان افغانستان ضعف اخلاقی است

جمهوری مدارا: جمعی از زنان ورزشکار در افغانستان با ارسال پیامی به شرکت کنندگان المپیک 2024 پاریس، نادیده گرفتن محدودیت‌های وضع شده به زنان را در افغانستان، ضعف اخلاقی جامعه‌جهانی است خوانده اند.

این گروه از زنان ورزشکار، با یاد آوری از این‌که نمی‌توانند ورزش کنند؛ گفته اند که زنان در افغانستان به گونه سیستماتیک از ورزش کنار گذاشته شده اند.

آن‌ها تأکید کرده اند که سکوت جهانی در برابر حذف زنان از آموزش، تحصیل، کار،  اجتماع و ورزش غیرقابل بخشش است.

گروه طالبان اعلام کرده اند که سه زنی شرکت کننده به نمایندگی از افغانستان که در المپیک پاریس را به رسمیت نمی شناسند.

وزرشکارانی که به شرکت کنندگان المپیک پاریس پیام فرستاده اند، از جامعه جهانی خواسته اند که برای مبارزه با محدودیت های وضع شده بر زنان افغانستان، اقدامات قاطع روی دست گیرند.

گروه طالبان محدودیت‌گسترده‌ای را بر زندگی زنان در افغانستان وضع کرده و آن‌ها از صحنه عمومی زندگی حذف کرده اند.

به گفته این گروه از ورزشکاران زن، گروه طالبان استعداد و توانایی‌های بالقوه زنان افغان را که می‌توانست به افتخارات جامعه جهانی افزوده شود، قربانی کرده‌ اند.

درهمین حال گلشیفته فراهانی بازیگر مشهور سینما در حاشیه المپیک پاریس به تلویزیون افغانستان انترنشنال خطاب به زنان افغانستان گفته است که شما تنها نیستید و ظلم نمی‌تواند همیشه پابرجا بماند.

این ستاره سینما، محروم کردن زنان از ورزش را «دیوانگی» خوانده و در رابطه به مبارزه آزادی خواهانه زنان ایران و افغانستان نیز گفته است: «تا زمانی که با هم و دست در دست هم هستیم، هیچ چیزی ما را متوقف نخواهد کرد.»

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان، این گروه محدودیت‌های فروانی را بر زندگی زنان وضع کرده و اکنون ورزش زنان در افغانستان ممنوع است.

مطالب مرتبط