نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان؛ گسترش بحران آب در افغانستان نگران کننده است


 نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان؛ گسترش بحران آب در افغانستان نگران کننده است

جمهوری مدارا: نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان نسبت به کمبود منابع آبی در افغانستان هشدار داده است.

این نهاد اروپایی با اشاره به خشک‌سالی‌های پی‌هم، آلودگی‌هوا، تغییر اقلیم و استفاده بی‌رویه از منابع آبی گفته است که بحران آب مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان ضمن درخواست از مردم برای حفاظت از منابع آبی در کشور شان، تأکیده کرده است که از منابع آبی مثل آب‌های زیر زمینی، رودخانه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها باید به گونه‌ای استفاده شود که ضرورت های نسل آینده نیز حفظ گردد.

در یاداشتی که نمایندگی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، نوشته است که افغانستان و جهان باید برابر مشکلات کمبود منابع آبی، امن ساخته شود.

کمبود آب و عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی صحی از مشکلات جدی در افغانستان است. سازمان ملل متحد بارها در مورد کمبود و بحران آب و نیز عدم دسترسی مردم افغانستان به آب آشامیدنی صحی ابراز نگرانی کرده است.

به گفته سازمان ملل متحد، نزدیک به هشتاد درصد مردم افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارد.

همین اکنون در بزرگ شهرهای کشور به خصوص شهر کابل مرکز افغانستان، کمبود آب به یک مشکل جدی برای مردم تبدیل شده است.

پیشتر سازمان ملل متحده گفته بود که رسیدگی به بحران آب در افغانستان به نزدیک به پنجصد میلیون دالر هزینه نیاز دارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز از کمبود منابع آبی و عدم دسترسی مردم افغانستان به آب آشامیدنی صحی خبر داده و تأکید کرده بود که این مشکلات جان میلیون‌ها نفر در این کشور در معرض خطر است.

این درحالی است که بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، افغانستان سال گذشته در میان کشورهای آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی در رتبه ششم قرار داشت.

مطالب مرتبط