یوناما از ده‌ها مورد بازداشت خودسرانه توسط نیروهای طالبان گزارش داد


 یوناما از ده‌ها مورد بازداشت خودسرانه توسط نیروهای طالبان گزارش داد

جمهوری مدارا: دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که در سه ماه دوم سال جاری میلادی، ده‌ها مورد باز داشت خودسرانه توسط نیروهای طالبان را مستند کرده است.

براساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، از اول اپریل تا ۳۰ جون سال ۲۰۲۴ میلادی، حداقل ۶۰ مورد بازداشت خودسرانه‌ توسط گروه طالبان گزارش شده است.

به گفته یوناما، در این مدمت زمان، مقام‌ها و نظامیان پیشین حکومت افغانستان توسط طالبان نیز بازداشت شده اند.

این گزارش که به تازه‌گی توسط بخش حقوق‌بشر یوناما نشر شده شامل ۱۰ مورد شکنجه، بدرفتاری و تهدید لفظی و پنج مورد قتل مقام‌ها و نظامیان پیشین می‌گردد. در این گزارش هم‌چنین آمده است که بخش حقوق بشر یوناما گزارش‌های از خشونت علیه افرادی که به اجبار به افغانستان بازگردانده شده‌اند، نیز دریافت کرده است.

به گفته یوناما، این وضعیت بیان‌گر آن است که خطر شکنجه، بدرفتاری و سایر آسیب‌های جبران‌ناپذیر علیه کسانی است که به اجبار به افغانستان بازگردانده می شوند، هم‌چنان ادامه دارد.

به گفته یوناما، در چهار مورد از این قتل‌ها، افراد ناشناس و یک مورد دیگر نیروهای طالبان نقش داشته اند.

اخیرا گزارش‌های متعددی از بازداشت و تیرباران شدن نظامیان حکومت پیشین افغانستان در مناطق مختلف کشور در رسانه‌ها گزارش شده است.

گزارش یوناما محدودیت‌های مرتبط به خشونت علیه زنان، مجازات علنی افراد، حملات داعش علیه شیعیان و محدودیت بر فعالیت رسانه‌ها را نیز شامل می‌گردد.

گروه طالبان همواره گزارش‌های مربوط به بازداشت و قتل‌های انجام شده توسط جنگ‌جویان خود را رد می‌کنند.

یوناما از بازداشت و قتل‌‌های خود سرانه توسط نیروهای طالبان در حالی خبر می‌دهد رهبر این گروه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، عفو عمومی اعلام کرده است. 

مطالب مرتبط