فعالان زن در کانگرس امریکا: جهان باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد


 فعالان زن در کانگرس امریکا: جهان باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد

جمهوری مدارا: کانگرس امریکا نشستی را با حضور دو تن از فعالان حقوق زن در رابطه به وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان برگزار کرد.

وحیده امیری و میترا مهران دو تن از فعالان حقوق زن در این نشست از جامعه‌جهانی خواسته اند که «آپارتاید جنسیتی» را به عنوان «جنایت علیه بشریت» در افغانستان به رسمیت بشناسند.

کمیسیون حقوق بشر کانگرس امریکا روز سه‌شنبه، ۹ اسد، نشستی را درباره وضعیت زنان افغانستان برگزار کرد که در آن رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و هیدر بار، مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر نیز حضور داشتند.

کانگرس امریکا پیشتر اعلام کرده بوده که قرار است نشستی را برای بررسی وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان با حضور شماری از فعالان حقوق زن برگزار کند.

شرکت کنندگان این نشست تأکید کردند که اکنون هرگونه فضای فعالیت برای زنان در افغانستان بیش از هر زمان دیگری محدود شده است.

خانم وحیده امیری که خود تجربه زندانی شدن از سوی گروه طالبان را دارد، از کمیسیون حقوق بشر کانگرس ایالات متحده خواست تا بر اساس کرامت انسانی و حقوق بشری از زنان و مردم افغانستان حمایت کنند.

گروه طالبان با به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان، محدودیت‌های فراوانی بر زندگی مردم به خصوص زنان افغانستان وضع کرده و تقریبا زنان را از صحنه عمومی زندگی حذف کرده اند.

خانم امیری از کمک‌های مالی امریکا به افغانستان انتقاد کرده گفته است که این کمک‌ها تحت عنوان کمک‌های بشر دوستانه مستقیما به دست گروه طالبان می‌رسد.

میترا مهران، دیگر فعال حقوق زن نیز در این نشست گفت که زنان و دختران در افغانستان به عدالت دسترسی ندارند و محدودیت‌های وضع شده بر زنان به تدریج وحشتناک تر شده اند.

شرکت کنندگان این نشست تأکید کرده اند که دولت امریکا باید به صدای زنان و مردم افغانستان گوش دهد و وضعیت زنان را در هرگونه گفت‌وگو با مقام‌های طالبان اولویت دهد تا یک راهکار مؤثر تحت قطع‌نامه‌های سازمان ملل ایجاد شود.

رینا امیری، فرستاده ویژه ایالات متحده برای حقوق‌بشر افعانستان، هیدر بار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق‌‌ بشر، میترا مهران و وحیده امیری دو فعال حقوق‌ زن‌ افغانستان در این‌ نشست شرکت داشتند. 

مطالب مرتبط