هدربار: نشست سوم دوحه یک پیروزی بزرگ برای طالبان بود که بهای آن را زنان می‌پردازند


 هدربار: نشست سوم دوحه یک پیروزی بزرگ برای طالبان بود که بهای آن را زنان می‌پردازند

جمهوری مدارا: هدربار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر می گوید برگزاری نشست سوم دوحه با حضور طالبان و نبود زنان پیروزی بزرگ برای طالبان بود که بهای آن را زنان می‌پردازند.

هدربار که در نشست کانگرس امریکا در رابطه به وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان صحبت می‌کرد گفت که پاسخ‌های غیرموثر جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشری زنان در افغانستان پیامدهای منفی به دنبال دارد.

او به این باور است که عدم توجه جدی جامعه جهانی به این وضعیت سبب می‌گردد که نقض حقوق زنان در دیگر نقاط جهان نیز تکرار شود.

هدربار تصریح کرده است که اکنون به سه‌سالگی تسلط طالبان بر افغانستان نزدیک می‌شویم و در این سه سال به شدیدترین نحو حقوق زنان افغانستان را پایمال شد.

مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر به پاسخ‌گو بودن طالبان به دلیل جنایت‌های که مرتکب شده اند تأکید کرده و گفته است که آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید به رسمیت شناخته شود.

خانم بار در رابطه به تعامل جامعه‌جهانی به خصوص سازمان ملل متحد با گروه طالبان گفته است: «ما شاهد برگزاری نشست سوم دوحه با حضور طالبان و نبود زنان بودیم. این یک پیروزی بزرگ برای طالبان بود و بهای آن را زنان می‌پردازند.»

وی در رابطه به‌ حل چالش‌های موجود فرا راه زنان در افغانستان گفته است که قطع‌نامه ۱۳۲۵ شورای امنیت باید عملی شود تا به حقوق زنان احترام گذاشته شود.

او هم‌چنین خواستار حضور و شرکت زنان در نشست‌های بعدی دوحه شده تاکید کرده است که از مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج افغانستان باید حمایت شود.

خانم بار می‌گوید باید برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای با حفظ امنیت زنان ایجاد گردد و با گزارش‌گر ویژه برای مستندسازی جرایم و جنایات در افغانستان همکاری صورت گیرد.

در نشست کانگرس امریکا میترا مهران و و حیده امیری دو تن از فعالان حقوق زنان نیز حضور داشتند که  خواستار به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی از سوی طالبان در افغانستان شدند.

مطالب مرتبط