افغانستان در ده سال پیشرو ممکن است با خطرات جدی تغییرات اقلیم مواجه گردد


 افغانستان در ده سال پیشرو ممکن است با خطرات جدی تغییرات اقلیم مواجه گردد

جمهوری مدارا: نهاد ارزیابی‌کنندۀ نیازهای بشری در شرایط اضطراری به نام (ACAPS) گفته است که در ده سال آینده، افغانستان ممکن است با خطرات جدی تغییرات اقلیم مواجه گردد.

این نهاد که در سویس مستقر است، دیروز (چهارشنبه11 اسد) گزارشی را منتشر کرده است که براساس آن درجه حرارت بالاتر از حد نورمال، موج گرما، خشکسالی، سیل و رانش زمین از خطرات اصلی مرتبط با تغییر اقلیم در افغانستان خواهد بود.

سازمان ملل‌متحد گفته است که افغانستان در میان ده آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات اقلیمی قرار دارد.

براساس گزارش نهاد مذکور، افغانستان هم اکنون میزان گرمایش بالاتر از میانگین جهانی را تجربه می‌کند و از سال ۱۹۵۰ به این طرف سالانه میزان گرما ۱.۸ درجه سانتی‌گراد در این کشور افزایش یافته است.

این گزارش تصریح کرده است که در چهار دهۀ گذشته کاهش بارندگی در اکثر ولایت‌های شمالی، غربی، جنوب شرقی و جنوبی افغانستان به ثبت رسیده و خشکسالی نیز بیشتر شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود تخریب محیط زیست در افغانستان تشدید شده است به گونه که این کشور در ثبت تهدیدهای ایکولوژیکی، امتیاز پنج از پنج را کسب کرده است.

در گزارش آمده است که جنگل‌زدایی، تخریب زمین، بیابان‌زایی و آلودگی آب از جمله عوامل اند که در افزایش آسیب‌پذیری افغانستان در برابر خطرات اقلیمی، به ویژه سیل و خشکسالی نقش دارند.

افغانستان در سال‌های اخیر حوادث طبیعی فراوانی را در موقعیت‌های زمانی متفاوت تجربه کرده و این حوادث با پیامدهای ناگوار تلفات جانی و خسارات مالی به همراه بوده است.

زلزله، جاری شدن سیلاب، توفان و بارش باران‌های بی‌موقع، از جمله حوادث طبیعی است که در سال اخیر در مناطق مختلف افغانستان به مردم این کشور آسیب رسانده است.

در این گزارش آمده است که زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی نامناسب شهری، همراه با کم‌آبی و موج گرما، امنیت و سلامت روانی و جسمی جمعی باشندگان را در مناطق پرجمعیت شهری کاهش می‌دهد.

گفته شده است که شهرهای کابل، هرات، قندهار و مزارشریف از مناطق بیشتر در معرض خطر اند. 

مطالب مرتبط