بسته شدن مراکز صحی در بدخشان سبب نگرانی مردم شده است


 بسته شدن مراکز صحی در بدخشان سبب نگرانی مردم شده است

جمهوری مدارا: باشنده‌گان ولایت بدخشان از بسته شدن شفاخانه ۶۰بستر نسایی- ولادیی در این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند با بسته شدن این مرکز صحی، هزاران نفر به ویژه زنان و کودکان به مشکل مواجه اند.

به گفته باشندگان محل، فعالیت این شفاخانه و چند مرکز صحی دیگر از چندی قبل بدین سو متوقف شده و اکنون مردم این ولایت با مشکلات جدی مواجه هستند.

این مراکز صحی در ساحات، دشت فراخ ولسوالی بهارک، دهن‌آب ولسوالی ارگو، خسرو ولسوالی وردوج، دانش‌آباد ولسوالی یفتل، بتاش و میانه دشت شهر فیض‌آبادفعالیت داشتند.

مراکز صحی یاد شده که از طرف سازمان بین المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) حمایت می‌شد، به صورت رایگان برای مردم خدمات صحی ارائه می‌کردند.

شماری از باشند‌گان محلات یاد شده به رسانه‌ها گفته اند که آنها توانای خرید دوا را از مراکز خصوصی صحی ندارند و امکانات این را نیز ندارد که از یک شهر به شهر دیگر برای تداوی بروند.

همچنین اکثریت کارکنان صحی بخصوص قابله‌ها از تعطیلی شفاخانه ۶۰ بستر نسایی- ولادیی در بدخشان نیز ابراز نگرانی کرده می‌گویند آنها از همین طریق امرار معاش می‌کردند و اکنون خانه‌نشین شده اند.

کارمندان صحی این شفاخانه گفته اند که در جای دیگر نیز  زمینه کار برای آن‌ها مساعد نیست.

در همین حال یکی از باشنده‌گان بدخشان گفته است که رفتار خشن و ناپسند گروه طالبان باعث شد که نهاد‌های کمک‌رسان در بدخشان فعالیت‌های شان‌را متوقف سازند.

این درحالی است که به گفته مردم، گروه طالبان توان عرضه خدمات صحی را ندارند و این مشکلات زیادی را برای مردم به بار آورده است.

سازمان بین المللی مهاجرت، دلیل بسته شدن مراکز صحی در ولایت بدخشان را کمبود بودجه عنوان کرده است.

باشنده‌گان محل برای اینکه به خدمات صحی دسترسی داشته باشند، خواستار بازگشایی مجدد این مراکز صحی شده اند.

سازمان جهانی صحت نیز چندی پیش گفته بود که ۱۳۰ مرکز صحی در سراسر افغانستان به دلیل نبود امکانات و عدم حمایت مالی، با مشکلات فراوان مواجه خواهند شد.

مطالب مرتبط