رئیس شورای علمای طالبان دربامیان به رئیس معارف: مذهب اهل‌ سنت را در مکاتب ترویج کردی یانه


 رئیس شورای علمای طالبان دربامیان به رئیس معارف: مذهب اهل‌ سنت را در مکاتب ترویج کردی یانه

جمهوری مدارا: روز شنبه ۱۳ اسد ۱۴۰۳ در هوتل نوربند قلعه ولایت بامیان، نشستی به مناسبت تقدیر از ممتازان کانکور امسال این ولایت برگذار شده بود.

در این نشست، رئیس شورای علمای طالبان در این ولایت از رئیس معارف این گروه پرسیده است که «آیا مذهب اهل‌سنت و جماعت را در مکاتب ترویج کرده است؟»

این پرسش رئیس شورای علمای طالبان در نشستی مطرح شده است که در آن ممتازان کانکور این ولایت مورد تقدیر قرار گرفته است.

ولایت بامیان از ولایات عمدتا شعیه نشین است و این اظهارات رئیس شورای علمای طالبان، به معنای تلاش این گروه برای تغییر مذهب شاگردان در مکاتب تعبیر می‌گردد.

مولوی ذاکر در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به رئیس معارف بامیان می‌گوید؛ «محصلین و تلامذ را که فرزندان امت اسلامی است، چراغ‌های جامعه اند، .... مذهب اهل سنت والجماعت را برای شان تشریح کردی یا نکردی؟»

او در بخش از سخنانش به صورت واضح از رئیس معارف گروه طالبان در ولایت بامیان می پرسد که: «آیا اینها (شاگردان) را «آماده چنگ زدن» به مذهب اهل سنت والجماعت ساختی یا نساختی!»

مولوی ذاکر به رئیس معارف طالبان در بامیان می‌گوید؛ در کنار دیگر مسئولیتی که دارد «ترویج مذهب حنفی» نیز از جمله مسئولیت‌های او است.

این اظهارات رئیس شورای علمای طالبان در ولایت بامیان، نگرانی مردم آن ولایت را برانگیخته است.

یک منبع  محلی در بامیان که نخواسته اسمی از او در خبر ذکر شود گفته است که تدریس فقهه حنفی برای شاگردان مکاتب در ولایت بامیان در آینده مشکل ساز خواهد شد.

این منبع هم‌چنان می‌گوید که ساعات درسی مضامین دینی در مکاتب بیشتر شده است.

این اظهارات رئیس شورای علمای بامیان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این ریاست معارف طالبان در بامیان خواستار جمع‌آوری کتاب‌های دینی فقه جعفری از مکاتب این ولایت شده بود.

گروه طالبان پس از این‌که قدرت را دوباره در افغانستان به دست گرفته اند، محدودیت های فراوانی برمردم افغانستان و پیروان مذاهب وضع کرده اند. ممنوعیت تدریس فقهه جعفری یکی از محدودیت‌های است که از طرف گروه طالبان وضع شده است. 

مطالب مرتبط