گروه طالبان در ولایت ننگرهار فعالیت 17 رسانه محلی را به تعلیق در آورده اند


 گروه طالبان در ولایت ننگرهار فعالیت 17 رسانه محلی را به تعلیق در آورده اند

جمهوری مدارا: مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که گروه طالبان فعالیت 17 رسانه محلی را در ولایت ننگرهار به تعلیق در آورده است.

بربنیاد گزارش این مرکز، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تحت کنترول طالبان، به دلیل آنچه عدم پرداخت مالیه فروکونسی خوانده شده است، فعالیت 17 شبکه‌ای تلویزیونی و رادیویی را در ولایت ننگرهار به تعلیق در آورده است.

این مرکز دیروز(دوشنبه 15 اسد) در اعلامیه‌ای که منتشر کرد گفت که وزارت مخابرات طالبان به این رسانه‌ها هشدار داده است که بدون پردخت مالیات باقی مانده، اجازه فعالیت دوباره را نخواهند داشت.

گروه طالبان از زمان که قدرت را در افغانستان دوباره به دست گرفته اند، محدودیت‌های فروانی را بر رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده و در موارد بسیاری از هرگونه خشونت علیه خبرنگاران نیز دریغ نکرده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از تصمیم وزارت مخابرات طالبان برای تعلیق فعالیت این تعداد از رسانه‎ها شدیدا ابراز نگرانی کرده و از گروه طالبان خواسته که در این زمینه تجدید نظر کنند.

گفته می‌شود که تصمیم تعلیق فعالیت این رسانه‌ها به صورت کتبی و شفاهی توسط اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) که در وزارت مخابرات فعالیت دارد، اعلام شده و براساس اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستاان رسانه‌های محلی ننگرهار باید سالانه ۱۰۸ هزار افغانی برای تمدید جواز فرکونسی و ۲۵ هزار دالر دیگر به‌عنوان هزینه‌ای‌جانبی پرداخت کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که «تمام رسانه‌های محلی از این لحاظ مقروض هستند و میزان قرض‌داری آن‌ها از یک سال تا بیش از ۱۰ سال می‌باشد.»

گفته می‌شود رادیو و تلویزیون‌ها برای این‌که اجازه‌‌ی فعالیت بدست آورند، باید از وزارت مخابرات، وزارت‌‌ اطلاعات و فرهنگ، وزارت صعنت و تجارت و حتی شهرداری‌های گروه طالبان به‌طور جداگانه جواز بگیرند و برای هر کدام از این جوازها باید جداگانه پول بپردازند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از اداره اترا خواسته است که قروض این رسانه‌ها را ببخشد و ضمن تمدید جواز کاری آنان، مالیات سالانه‌ای‌ جواز فرکونسی را با درنظرداشت مشکلات اقتصادی رسانه‌ها تنظیم کند.

با تسلط دوباره گروه  طالبان بر افغانستان، علاوه بر این‌که بیشتر خبرنگاران کشور را ترک کردند، بسیاری از رسانه‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، از فعالیت بازمانده اند. 

مطالب مرتبط