شبکه مشارکت سیاسی زنان: پانزدهم آگست یک روز سیاه در تاریخ افغانستان است


 شبکه مشارکت سیاسی زنان: پانزدهم آگست یک روز سیاه در تاریخ افغانستان است

جمهوری مدارا: شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان در آستانه 15 آگست سالروز سقوط حکومت پیشین افغانستان و تسلط گروه طالبان برکشور، این روز را «روز سیاه در تاریخ افغانستان» خوانده است.

این نهاد روز(سه‌شنبه 16 اسد) با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت سه‌سالگی حاکمیت گروه طالبان در افغانستان گفته است که جامعه‌جهانی در چنین روز افغانستان را بدست طالبان تسلیم کرده و آینده مردم این کشور  کشور را نابود کردند.

این نهاد ضمن تأکید بر اینکه افغانستان نباید فراموشی سپرده شود، مردم را به اتحاد و همبستگی فراخوانده است تا برای رسیدن به آزادی و صلح در کنار هم بمانند.

این نهاد مدعی است که در سه‌سال حاکمیت گروه طالبان بر مردم افغانستان، قتل، تجاوز، جنگ‌های نیابتی، نسل‌کشی، کوچ‌اجباری و محاکم صحرایی افزایش یافته است به گفته آنها این برای آینده افغانستان خطرناک است.

در اعلامیه شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان در رابطه بر وضعیت کنونی زنان در افغانستان نیز گفته شده است که زنان در افغانستان از حقوقی اساسی خود محروم اند و با مشکلات مانند خشونت خانوادگی، تبعیض جنسی، ازدواج اجباری و عدم دسترسی به آموزش و تحصیلات مواجه اند.

به گفته این نهاد، گروه طالبان از زمان حضور دوباره در افغانستان، با بیش از  ۶۵ فرمان  کتبی و ده‌ها دستور شفاهی و ضوابط «بی‌رحمانه» سبب وضع محدودیت و آزار و اذیت مردم، به خصوص زنان و دختران گردیده است.

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان گفته است که سازمان‌ملل باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت شناخته و گروه طالبان را به عاملان این جنایات از قدرت خلع و به «میز محاکمه» بکشاند.

این نهاد مدنی ضمن تعهد به ادامه مبارزه در برابر سیاست‌های بنیادگرایانه طالبان در افغانستان، از جامعه بین‌المللی خواسته است که با وضع تحریم‌های سیاسی بر گروه طالبان، رهبران این گروه را بیشتر تحت فشار قرار داده و از به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان جدا پرهیز کنند.

شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان از همه مردم در سراسر جهان خواسته است که مردم افغانستان را تنها نگذاشته و آن‌ها در مبارزه علیه گروه طالبان کمک کنند. 

مطالب مرتبط