نمایندگی افغانستان در سازمان ملل: رفتار پولیس ایران با مهاجرین افغان غیرانسانی است


 نمایندگی افغانستان در سازمان ملل: رفتار پولیس ایران با مهاجرین افغان غیرانسانی است

جمهوری مدارا: برخورد نیروهای پولیس ایران با مهاجران افغان به خصوص باز داشت و شکنجه یک جوان مهاجر افغانستانی در آن کشور، واکنش های بسیاری را برانگیخته است.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، رفتار پولیس ایران با مهاجرین افغان را مغایر با اصول و معیارهای پذیرفته‌شده جهانی و قوانین مهاجرت خوانده است.

به تازگی نوار تصویری در شبکه های اجتماعی به نشر رسیده است که در آن چند تن از نیروهای پولیس ایران یک جوان مهاجر افغان را به شدت شکنجه می‌کنند.

در این نوار تصویری دیده می‌شود که نیروهای امنیتی ایران یک جوان مهاجر را روی زمین خوابانده یکی از آنها زانویش را برگردن این مهاجر جوان فشار می‌دهد. این مأموران پولیس، به درخواست ترحم شماری از زنان که در محل حادثه حضور دارند توجهی نمی کنند.

 نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، شکنجه این نوجوان افغان توسط پولیس ایران را «غیرانسانی» و «غیراسلامی» عنوان کرده است.

آقای فایق ضمن آنکه از دولت ایران به دلیل میزبانی از میلیون‌ها مهاجرافغان قدردانی کرده است، از مقام‌های دولت آن کشور خواسته که اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادها روی دست گیرند.

منابع به رسانه‌گفته اند که پولیس ایران روز دوشنبه (۱۵ اسد) هنگام جمع آوری شهروندان افغانستان در منطقه آبسرد دماوند، سید مهدی 15 ساله را که در برابر نیروهای پولیس از ترس اخراج اجباری مقاومت می کرد، به سختی شکنجه کرده است.

پس از آن حادثه گزارش‌های منشتر شد که گردن سید مهدی شکسته و او اکنون در شفاخانه بستری است؛ اما منابع دیگر گفته اند گردن او نشکسته اما آسیب دیده است.

این حادثه در شبکه‌های اجتماعی واکنش های گسترده‌ای کاربران را برانگیخته است و کاربران بسیاری نوار تصویری را که جوان مهاجر افغان درآن توسط پولیس ایران شکنجه می‌شود، همرسانی کرده اند.

جوان مهاجری که توسط پولیس ایران شکنجه شده است سید مهدی نام دارد و از منطقه نیچه در ولسوالی نومیش ولایت دایکندی است. منابع نزدیک به سید مهدی به رسانه‌ها گفته اند که او مشکل شنوایی دارد.

 

مطالب مرتبط