کمیسیون آزادی‌ها مذهبی امریکا: وضعیت اقلیت‌های مذهبی در حاکمیت گروه طالبان وخیم است


 کمیسیون آزادی‌ها مذهبی امریکا: وضعیت اقلیت‌های مذهبی در حاکمیت گروه طالبان وخیم است

جمهوری مدارا: کمیسیون دولتی آزادی‌‌های مذهبی ایالات متحده امریکا می‌گوید که وضعیت اقلیت‌های مذهبی در افغانستانِ تحت کنترول گروه طالبان در حال بدتر شدن است.

این کمیسیون دیروز(چهارشنبه 17 اسد) گزارش سالانه‌ی خود در مورد آزادی‌های مذهبی در جهان را نشر کرده و در آن گفته است که وضعیت آزادی گروه‌های مذهبی در افغانستان رو به وخامت است.

کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا نقش وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان را در اعمال احکام دستورات تبعیض آمیز طالبان بر اقلیت‌های مذهبی در افغانستان برجسته توصیف کرده است.

در گزارش این کمیسیون، گروه طالبان به اعمال نقض منظم آزادی‌های مذهبی اقلیت‌های مذهبی متهم شده و نیز از دولت امریکا خواسته است که مقام‌های مسئول گروه طالبان را تحریم کند.

گروه طالبان با بدست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان، محدودیت‌های بسیاری را بر اقلیت‌های مذهبی وضع کرده است.

این گروه تدریس فقه جعفری را در مکاتب و دانشگاه‌ها منع کرده و محدودیت‌های فروانی را بر اعمال و مناسک مذهبی شیعیان به خصوص در ماه محرم اعمال می‌کند.

کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا مدعی است که گروه طالبان در سال 2023 به شدت آزادی‌های فردی و مذهبی همه‌ی افغان‌ها، به‌خصوص زنان، اقلیت‌های مذهبی مانند شیعیان، گروهی موسوم به احمدیه، سیک‌ها، هندوها و مسیحیان را محدود کرده است و هم‌چنین به این کار ادامه می‌دهند.

در محرم سال جاری شیعیان برای برگزاری تجلیل از محرم و عاشورا، با مشکلات فراوان ازسوی گروه طالبان مواجه بوده و در مناطق مختلف کشور نیروهای این گروه با شیعیان برخورد خشن داشتند.

این کمیسیون به صورت مشخص گفته است که گروه طالبان، آزادی‌های مذهبی شیعیان را محدود کرده است.

در گزارش این کمیسیون همچنین آمده است که طالبان مجازاتی چون شلاق زدن افراد به اتهام جرایم اخلاقی را در انظار عامه مردم انجام می‌دهد. این کمیسیون از حکومت امریکا خواسته تا آن عده از مقام‌های طالبان را که مسئول نقض جدی آزادی‌های مذهبی اند، تحریم کرده و دارایی‌های شان را مسدود کند.

کشوری مورد نگرانی خاص

کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، از دولت امریکا خواسته است که افغانستان تحت کنترول طالبان به لحاظ آزادی‌های مذهبی را در رده «کشورهای مورد نگرانی خاص» قرار دهد.

گروه طالبان در محرم سال جاری به بهانه نگرانی از تأمین امنیت عزاداران، از شیعیان خواستند که باید مراسم عاشورا محدود و در مکان‌های مشخص برگزار کنند. نیروهای این گروه در موارد بسیار پرچم‌های محرمی از روی بام و خانه‌های مردم به پایین کشیدند.

با توجه به گزارش‌های مختلف مبنی بر وضع محدودیت و اعمال روش‌های سخت‌گیرانه از سوی گروه طالبان بر پیروان اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا به دولت آن کشور توصیه کرده است که افغانستان در رده کشورهای قرار دهد که در رابطه به آزادهای مذهبی شهروندان آن نگرانی جدی وجود دارد.

در گزارش این کمیسیون به طرح وضعیت آزادی‌های مذهبی در دیدرا بین دیپلومات‌های دولت امریکا و طالبان تأکید شده و این کمیسیون از دولت امریکا خواسته است که در خواست پذیرش اعضای اقلیت‌های مذهبی در معرض خطر را در اولویت قرار دهد.

گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی امریکا می گوید گروه طالبان با ممنوعیت کار و تحصیل زنان، فعالیت سازمان‌های امدادرسان را نیز محدود کرده و در یک مورد این گروه کارمند محلی یک موسسه غیردولتی را به اتهام ترویج مسیحیت بازداشت کرده است.

کمیسیون ایالات متحده برای آزادی مذهبی بین‌المللی یک سازمان مستقل و فراحزبی دولتی است که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است. در گزارش سال گذشته این کمیسیون نیز وضعیت آزادی‌های مذهبی اقلیت‌های مذهبی در افغانستان نگران کننده گزارش شده بود.

مطالب مرتبط