امیرخان متقی: فرار اشرف غنی را پیش‌بینی می‌کردیم


 امیرخان متقی: فرار اشرف غنی را پیش‌بینی می‌کردیم

جمهوری مدارا: امیرخان متقی وزیر خارجه گروه طالبان گفته است که این گروه فرار اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان را «پیش‌بینی» می‌کردند.

امیرخان متقی در مصاحبه به بی‌بی‌سی گفته است که آن‌ها فرار اشرف غنی را پیش‌بینی می کردند و برای همین، روزی که غنی از کابل فرار کرد، او از قندهار به کابل آمد تا بزرگان دولت پیشین آسیب نبینند.

وبسایت بی‌بی‌سی به نقل از امیرخان متقی نوشته که به این رسانه گفته:«به اشرف غنی قدرت بسیار به ارزانی از طرف آمریکا‌یی‌ها و خارجی‌ها داده شده بود وقتی فشار می‌آید طبعا فرار می‌کند.»

گروه طالبان حکومت‌های پیشین افغانستان را دست نشانده غرب می‌خوانند. این گروه در حدود بیست سال گذشته در برابر  حکومت‌های حامد کرزی و اشرف غنی رئیسان جمهور پیشین افغانستان، جنگیدند.

متقی گفته است او در (15 آگست 2021) روزی که اشرف غنی از کابل «گریخت» و نظام جمهوری سقوط کرد، از قندهار حرکت کرد و صبح به کابل رسید.

وزیرخارجه گروه طالبان گفته است که رهبر گروه طالبان دستور داده بود که بزرگان حکومت پیشین افغانستان آسیب نبینند.

گروه طالبان امروز چهارشنبه 24 اسد را برای سومین سالروز به قدرت رسیدن دوباره خود در افغانستان تعطیل عمومی اعلام کرده است و قرار است به این مناسبت جشن بگیرند.

اما این مناسبت با موجی از واکنش‌های مردم افغانستان به خصوص زنان مواجه شده است که از این روز به عنوان «روز سیاه» یاد می‌کنند.

مطالب مرتبط