طاهر زهیر: قبضه کردن قدرت ملی از طریق توسل به زور، هرگز به ثبات نمی‌انجامد


 طاهر زهیر: قبضه کردن قدرت ملی از طریق توسل به زور، هرگز به ثبات نمی‌انجامد

جمهوری مدارا: طاهر زهیر والی پیشین بامیان به مناسبت سومین سال فروپاشی نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان واکنش نشان داده است.

آقای زهیر با انتشاری پستی در صفحه فیسبوکش گفته است قبضه کردن قدرت ملی در یک کشور چند قومی از طریق توسل به زور «هرگز به ثبات» نمی انجامد.

وی با اشاره به اینکه اقوام در مالکیت و مدیریت قدرت سیاسی مشارکت ندارند، گفته است نبود جنگ به معنای امنیت نیست.

والی پیشین بامیان می گوید: «امنیت پایدار در یک کشور زمانی به وجود می‌آید که شهروندان آن در تمام فرآیندها و تصمیم‌سازی‌‌ها مشارکت معنادار داشته باشند

به باور آقای زهیر، انحصار قدرت به معنای بازتولید خشونت است و این سبب گردش «چرخه‌ای باطل بحران» در کشور می‌گردد.

آقای زهیر باز هم در یاد داشت خود تذکر داده است

که اعمال فشار و زور ممکن است سبب سکوت گردد؛ اما «مشروعیت‌» از طریق توسل زور بدست نمی آید و سکوت از سر اجبار هرگز به معنای رضایت نیست.

وی ظاهرا با اشاره به برگزاری جشن پیروزی طالبان به مناسبت ۱۵ آگست روز سقوط حکومت پیشین افغانستان گفته است که «خوش‌حالی‌های جبری، شورهای بدون شوق،  تشویق‌های از سر ترس و حضور نمایشی و بدون علاقه در محافل نیز به معنای مقبولیت یا پذیرش سلطه نیست

گروه طالبان روز گذشته ۲۴ اسد به مناسب به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان در کابل جشن گرفتند و این روز را تعطیلی عمومی اعلام کردند.

والی پیشین بامیان در واکنش به برپایی جشن از سوی طالبان گفته است: «آن‌چه به نمایش گذاشته شد… به منظور مرعوب ساختن دیگران در داخل کشور بود. نه نمایش قدرت به معنای واقعی کلمه در قرن 21 و در عصر هوش مصنوعی

طالبان شماری از شهروندان و به خصوص آموزگاران و دانش‌آموزان مکاتب را اجبار کرده بودند که در مراسم تجلیل از ۲۴ اسد اشتراک کنند.

مطالب مرتبط