فعالان حقوق بشر افغانستان در ایران: جامعه جهانی بیش از این تماشاگر رنج مردم افغانستان نباشند


 فعالان حقوق بشر افغانستان در ایران: جامعه جهانی بیش از این تماشاگر رنج مردم افغانستان نباشند

جمهوری مدارا: گروهی از نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ای افغانستان در ایران، به مناست سومین سال سقوط افغانستان به دست گروه طالبان واکنش نشان داده و روز پانزدهم آگست را روز «سیاه و لکه ننگ» در تاریخ افغانستان عنوان کرده اند.

این گروه با انتقاد تند از رهبران پیشین افغانستان گفته اند که دامنه‌ای فاجعه پانزدهم آگست تا نسل‌های دور و آینده دامن گسترده و زندگی آدم‌های بی‌شماری را همچون آوارگان کنونی به فلاکت خواهند کشید.

اعضای شماری از نهادهای حقوق بشر و فعالان رسانه‌ای افغانستان در ایران، روز سقوط نظام جمهوری بدست طالبان را سرآغاز  بدبختی مردم افغانستان خصوصا مدافعان حقوق بشر، زنان می‌دانند.

آنان با اشاره به اینکه اکتفا کردن به تنها اعلامیه‌های محکومیت مشکلات مردم افغانستان را حل نمی‌کند از جامعه جهانی خواسته اند که در باره سرنوشت افغانستان تصمیم عملی بگیرند.

اعضای این نهادها ادعا می‌کنند که پس از حضور گروه طالبان در افغانستان، شصت درصد مردم افغانستان  از حضور و ایفای نقش مثبت در جامعه حذف گردیده و زنان نیز به طور سیستماتیک و به صورت کلی از جامعه حذف شده اند.

این فعالان با صدور قطع‌نامه‌ای که در آن موارد مختلف از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان بر مردم افغانستان و همچنین خشونت‌های اعمال شده از سوی گروه فهرست شده است، از جامعه جهانی خواسته اند که بیش از این تماشا گر رنج مردم افغانستان نباشند.

در قطع‌نامه‌ای آنان به عدم تعامل جامعه بین المللی با گروه طالبان تأکید شده و از جهان خواسته شده است اجازه ندهند که «جنایات طالبان عادی سازی» شود.

با فرا رسیدن سومین سالروز سقوط نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان درافغانستان، مردم، فعالان حقوق بشر، زنان، فعالان مدنی و جنبش های اعتراض زنان به صورت گسترده نسبت به این رویداد واکنش نشان داده است.

گروه طالبان از روز 15 آگست تجلیل کرده و آن را روز فتح خوانده اند؛ اما مخالفان گروه طالبان به خصوص زنان و  فعالان مدنی این روز را روزسیاه تاریخ افغانستان می‌دانند. 

مطالب مرتبط