آصف درانی: افغانستان ممکن است به قبل از یازدهم سپتامبر باز گردد


 آصف درانی: افغانستان ممکن است به قبل از یازدهم سپتامبر باز گردد

جمهوری مدارا: آصف درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده است که ممکن حمله ۱۱ سپتامبر دیگری از این کشور سازمان‌دهی شود.

اکس‌پرس‌تریبون به نقل آقای درانی گزارش داده که گفته است: «افغانستان تقریباً فراموش شده است. هیچ شکی در آن نیست و این در واقع در نشست دوحه 3 در ماه جون مورد تاکید قرار گرفت. کمک‌های بشردوستانه در حد مطلوب نیست. حتی در سال گذشته فقط یک سوم تعهدات انجام شد.»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که پیشتر گزارش‌های مبنی برحضور گسترده جنگ‌جویان گروه‌های تروریستی در مناطق جنوب افغانستان گزارش شده و شماری از نهادهای بین‌‌المللی در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

اکنون نمایده ویژه پاکستان در امور افغانستان هشدار می‌دهد که: «من فکر می‌کنم که این وضعیت می‌تواند افغانستان را به شرایط پیش از ۱۱ سپتمبر بازگرداند و در واقع یازدهم سپتامبر دیگری را به وجود بیاورد.»

این مقام پاکستانی که در نشستی در وزارت خارجه پاکستان صبحت می‌کرد گفته است که  پس از جنگ در اوکراین و غزه، اولویت‌ بازیگران بین‌المللی تغییر کرده است.

آقای درانی گفته است که در واقع «افغانستان دیگر در اخبار نیست. حتا در صفحات داخلی افغانستان غایب است».

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان هم‌چنین افزوده است که  ۹۷ درصد جمعیت کنونی افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از این میان ۵۲ درصد جمعیت کنونی نیازمند کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی هستند.

نماینده ویژه افغانستان در امور افغانستان هم‌چنین هشدار داد که حضور گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش خراسان چالش بزرگی برای منطقه و فراتر از آن است.

آقای درانی می‌گوید: «نگرانی من این است که داعش در داخل افغانستان در حال افزایش است و این باید یک منبع نگرانی برای همه در منطقه و فراتر از آن به دلیل حمله‌های آنان در ایران و مسکو و همچنین در داخل پاکستان باشد و این باید برای همه نگران کننده باشد.

درانی سیاست طالبان در زمینه منع تحصیل دختران و زنان نیز مورد انتقاد قرار داده گفته است که اقدامات طالبان ممکن است با شرایط خودشان مطابقت داشته باشد، اما نمی توان آن را اسلامی خواند.

مطالب مرتبط