مقام ایرانی: مهاجرانی که مجوز اقامت آن‌ها تمدید نشده از ایران اخراج می‌شوند


 مقام ایرانی: مهاجرانی که مجوز اقامت آن‌ها تمدید نشده از ایران اخراج می‌شوند

جمهوری مدارا: مقام‌های دولت ایران می‌گویند آن‌عده از  شهروندان خارجی مقیم این کشور  که مجوز اقامت آنها تمدید نشده باشد، از ایران اخراج خواهند شد.

اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران افزایش یافته است. روز(دوشنبه 29 اسد) گزارش شد که در چهار ماه گذشته ۵۶هزارو۳۵۶ مهاجر افغانستان تنها از طریق مرز این کشور با ولایت نیمروز افغانستان، اخراج شده است.

در همین حال، عباس‌علی محمدیان، فرمانده نیروهای انتظامی ایران در شهر تهران، به تازگی اعلان کرده است که شهروندان خارجی ایران باید مجوز اقامت داشته باشند،  در غیر این صورت «مجرم» تلقی می‌شوند.

این مقام ایران همچنین گفته است که اگر شهروندان ایرانی، مهاجرانی را که مجوز اقامت ندارند، استخدام کنند مرتکب جرم شده با جریمه سنگین اداره ایران مواجه خواهند شد.

فرمانده نیروهای انتظامی ایران در تهارن گفته است:‌ «ما جمع‌آوری و طرد را بنا به ظرفیت انتقال به مرز افزایش دادیم و ادامه خواهد داشت و اولویت اول کسانی هستند فاقد هرگونه مجوز هستند و بعد از آن شامل کسانی می‌شود که مجوزشان تمدید نشده است.»

همچنین ایرنا خبرگزاری دولتی ایران از قول غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم اداره عدلیه در سیستان و بلوچستان ایران گزارش داده که گفته است ۵۶هزار و ۳۵۶ نفر از اتباع خارجی از طریق مرزهای این ولایت در چهار ماهه نخست امسال به کشورشان بازگردانده شدند.

ارقام که از جانب کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان ارائه بیانگر این است که ۴.۵ میلیون مهاجر افغان با اسناد قانونی مهاجرت، ویزۀ درازمدت اقامت و فاقد هرگونه اسناد قانونی در ایران زندگی‌ می‌کنند.

سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که از سال ۲۰۲۲ تا اکنون حدود هشت میلیون شهروندان افغانستان کشورش شان را ترک کرده اند.

ایران در حالی به اخراج مهاجران افغان از آن کشور تشدید کرده است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، هزاران تن از نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت پیشین از ترس از انتقام‌جویی طالبان به خارج از افغانستان به ویژه کشورهای همسایه چون ایران و پاکستان پناه آورده اند.

پیشتر سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده بود که از سال ۲۰۲۲ تا کنون هشت میلیون شهروند افغانستان کشورشان را ترک کرده اند. براساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، از مجموع 8 میلیون مهاجر ۸۵ درصد آن‌ها به کشورهای همسایه افغانستان و عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته مهاجر شده اند. 

مطالب مرتبط