وزارت خارجه امریکا: طالبان ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان را لغو کند


 وزارت خارجه امریکا: طالبان ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان را لغو کند

جمهوری مدارا: وزارت خارجه امریکا از گروه طالبان خواسته است که ممنوعیت سفر ریچاد بنت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان را لغو کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا ضمن ابراز نگرانی از ممنوعیت سفر آقای بنت به افغانستان، به رسانه‌ها گفته است این نشان می‌دهد که طالبان آماده نیستند اقدامات لازم را برای کسب مشروعیت از مردم افغانستان و جامعه جهانی انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا این اقدام طالبان را تلاش این گروه برای ساکت کردن زنان و خبرنگاران عنوان کرده گفته است: «ما از طالبان می‎‌خواهیم که به جای تلاش برای ساکت کردن آن‌ها، به نگرانی‌های حقوق بشری که توسط خبرنگاران و گزارشگر ویژه مطرح می‌شود، رسیدگی کنند.»

این سخنگوی وزارت خارجه امریکا به رسانه افغانستان انترنشنال گفته است ما متعهد هستیم که با جامعه جهانی همکاری کنیم و «طالبان را تحت فشار قرار دهیم» تا به حقوق بشر احترام بگذارند و احکام ظالمانه خود را لغو کنند.

او گفته است: «ما از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم برای حمایت از مردم افغانستان که خواستار رعایت حقوق خود هستند، استفاده خواهیم کرد.»

این در حالی است که پیشتر مسئول بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر، جامعه جهانی را به سکونت و مماشات در برابر گروه طالبان متهم کرده و آن شرم آور خوانده است.

سخن‌گوی ارشد سیاست خارجی و امنیتی کمیسیون اروپا، پیتر استانو نیز از طالبان خواسته است که به آقای بنت اجازه دسترسی بدون مانع به افغانستان را بدهند. او افزوده است که اتحادیه اروپا از مأموریت ریچارد بنت به‌طور کامل حمایت می‌کند.

گروه طالبان اخیرا اعلام کرده است که سفر ریچاد بنت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به دلیل آنچه ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان جانب داری آقای بنت خوانده، ممنوع قرار داده است.

ذبیح الله مجاهد ریچارد بنت را به پروپاگند در برابر گروه طالبان متهم کرده گفته است او موضوعات کوچک را بزرگ نمایی می‌کند.

آقای بنت اما در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که او همچنان به مستند سازی نقض حقوق بشر در افغانستان برای بهبود وضعیت دراین کشور ادامه می‌دهد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، تاکنون سه گزارش در تفصیلی در زمینه نقض حقوق بشر درافغانستان تهیه کرده و در آخرین مورد آن نسبت به وضعیت زنان و محدودیت‌های شدید وضع شده بر زندگی زنان گفته بود که این می تواند «آپارتاید جنسیتی» باشد.

مطالب مرتبط