مایکل‌مک‌کال: ما نمی‌توانیم میلیون‌ها زن و دختری را که از دست طالبان رنج می‌کشند، فراموش کنیم


 مایکل‌مک‌کال: ما نمی‌توانیم میلیون‌ها زن و دختری را که از دست طالبان رنج می‌کشند، فراموش کنیم

جمهور مدارا: در ادامه واکنش‌ها به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی رهبر گروه طالبان، مایکل‌مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز به نسبت به وضع این قانون واکنش نشان داده است.

براساس یاد داشتی که کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا در شبکه ایکس منتشر کرده است، مایکل‌مک‌کال، رئیس این کمیته در واکنش به قانون تازه توشیح شده امر به معروف از سوی گروه طالبان گفته است که این گروه برای حمله به زنان «یک گام فراتر» گذاشته است.

وزارت عدلیه طالبان اخیرا اعلام کرد که قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط ملا هبت الله آخونده زاده رهبر این گروه توشیح شده و اکنون در کل کشور نافذ است.

در این قانون، محدودیت‌های جدیدی برزندگی مردم افغانستان به خصوص زنان وضع شده است به گونه‌ای که صدای زنان و زانوی مردان در این قانون «عورت» تلقی شده است.

مایکل‌مک‌کال از وعده‌های به گفته او میان‌تهی دولت بایدن و کاملاهریس برای کمک به زنان افغانستان انتقاد کرده گفته است، این سبب شد که گروه طالبان در حمله به زنان افغانستان یک گام فراتر بگذارند و حتی آنان را از نشان دادن چشمان‌شان در محضرعام منع کنند.

این مقام امریکایی ضمن تاکید بر اینکه جامعه‌ جهانی باید در به‌ رسمیت‌نشناختن طالبان قاطعیت داشته باشند گفته است: «ما نمی‌توانیم میلیون‌ها زن و دختری را که از دست این گروه [طالبان] رنج می‌کشند، فراموش کنیم.»

وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر توسط گروه طالبان، با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شده است؛ اما سرپرست وزارت امر به معروف طالبان تطبیق کامل این قانون را خط سرخ گروه طالبان خوانده گفته است در این زمینه نمی توانند با کسی تعامل کنند.

مایکل‌مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا گفته است که خروج امریکا از افغانستان به رهبری  بایدن و هریس طالبان را به حذف دست‌آوردها در عرصه‌ حفاظت از حقوق زنان و دختران، جسورتر کرده است.

قانون امر به معروف به محدودیت‌های بیشتر بر زنان متمرکز است و گفته می‌شود که با تطبیق این قانون زنان از زندگی عمومی به کلی حذف خواهند شد. 

مطالب مرتبط