معاون دبیر کل سازمان ملل:قانون امر به معروف طالبان، قانون برخلاف وجدان انسانی است


 معاون دبیر کل سازمان ملل:قانون امر به معروف طالبان، قانون برخلاف وجدان انسانی است

جمهوری مدارا: دامنه واکنش‌ها به قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان در حال گسترش است.

در تازه ترین مورد، زرماری دی‌کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد، قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان را قانون «برخلاف واجدان انسانی» خوانده است.

خانم دی کارلو با انشتار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس همچنین گفته است که این قانون مانع بازگشت افغانستان به عرصه‌ای بین‌المللی نیز می‌گردد.

معاون دبیر کابل سازمان ملل متحد تصریح کرده است که قانون امر به معروف طالبان حقوق و آزادی‌های بشر، به‌ویژه زنان را در افغانستان بیشتر محدود می‌کند.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تازگی ازسوی هبت الله آخونده زاده رهبر گروه طالبان توشیح شده و به گفته وزارت عدلیه طالبان در کابل، این قانون هم اکنون در کل کشور نافذ است.

قانون جدید طالبان به دلیل اینکه محدودیت‌های گسترده‌ای را برمردم افغانستان به خصوص زنان وضع کرده است، با واکنش‌ گسترده داخلی، کشورهای خارجی، سازمان‌های بین المللی  و مدافعان حقوق بشر مواجه شده است.

دراین قانون احکامی پیش‌بینی شده است که به وضوح در مخالفت با کرامت، حقوق و آزادی‌های انسانی مردم افغانستان به ویژه زنان قرار دارد. این قانون به ستر کامل زنان تأکید کرده و صدای آنان را جزء عورت پنداشته است.

همچنین در این قانون مناسبت‌های چون نوروز، شب یلدا، آتش‌بازی، تراشیدن ریش مردان و کم‌کردن آن در کمتر از قبضه، پوشیدن نکتایی و اصلاح مو برخلاف شریعت اسلامی عنوان شده است.

مطالب مرتبط