مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا: نقض حقوق زنان در قانون امر به معروف طالبان غیرقابل تحمل است


 مسئول سیاست خارجی اتحاد اروپا: نقض حقوق زنان در قانون امر به معروف طالبان غیرقابل تحمل است

جمهوری مدارا: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان واکنش نشان داد.

این مقام اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه قانون جدید گروه طالبان همه را وحشت‌زده و نگران کرده گفته است که برای اتحادیه نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان غیر قابل تحمل است.

در واکنش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اختیارات گسترده وزارت امر به معروف و نهی از منکر در قانون جدید آن گروه ابراز نگرانی شده و گفته شده است که این قانون به نهاد امر معروف طالبان صلاحیت اجرایی بیشتر می‌دهد.

آقای بورل از گروه طالبان خواسته که «به نقض‌ سیستماتیک و گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان پایان بدهند.»

در قانون جدید امر به معروف طالبان، محدودیت‌های بیشتری برزندگی زنان وضع شده و به باور آگاهان تطبیق این قانون سبب حذف کامل زنان از اجتماع می‌گردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته است که برخورد طالبان با زنان ممکن است به عنوان آزار جنسیتی تلقی شود که برمبنای اساسنامه روم، جنایت علیه بشریت است.

در اعلامیه‌ای که از طرف آقای بورل منتشر شده آمده است که قانون جدید امر به معروف طالبان مانع دیگری در راه عادی‌سازی روابط کشورها با طالبان است.

در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، انتقادهای بین‌المللی از قانون امر به معروف و نهی از منکر را توهین به‌شریعت اسلامی و «گستاخی» خوانده است.

خالد حنفی وزیر امر معروف گروه طالبان نیز در واکنش به انتقادهای گسترده از قانون امر به معروف و نهی از منکر، بارها به تطبیق و اجرایی شدن این قانون تأکید کرده است.

این قانون محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را بر زندگی مردم افغانستان به خصوص زنان و در مواردی بر نحوه فعالیت رسانه‌ها، نحوه پوشش ورزشکاران مرد و سایر زمینه‌ها پیش‌بینی کرده است. 

مطالب مرتبط