ذکیه خدادادی: امیدوارم روزی کشورم آزاد شود


 ذکیه خدادادی: امیدوارم روزی کشورم آزاد شود

جمهوری مدارا: ذکیه خدادادی، دختر تکواندوکار افغانستان و عضو تیم پناهندگان در پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس است. او پس از کسب مدال برنز در این بازی‌ها گفته است که آرزو دارد روزی کشورش آزاد شود.

خانم خدادادی دیروز پنج‌شنبه با شکست حریفانی از کشور‌های کوبا و ترکیه به مدال برنز در این رقابت‌ها دست یافت.

او نخستین دختری از افغانستان است که در مسابقات پارا المپیک به میدان می‌رود و با شکست حریفانش برنده مدال برنز می‌شود.

خانم خدادادی پس از پیروزی در مسابقات پارا المپیک پاریس به رسانه‌ها گفت: «من می‌خواهم این مدال را به تمام دنیا تقدیم کنم. امیدوارم روزی کشور من، همه دنیا، همه زنان و دختران جهان، همه پناهندگان آزاد باشند. امیدوارم همه ما برای برابری و آزادی تلاش کنیم

ذکیه خدادادی ۲۵ سال سن دارد، او پس از تسلط طالبان بر افغانستان به  فرانسه رفت وبا در یافت پناهندگی از فرانسه، اکنون در آن کشور‌زن گی می کند.

خدادادی اولین زن افغانستان است که در یک میدان بزرگ بین‌المللی در رشته ورزشی پاراتکواندو برنده مدال برنز می‌شود.

خدادادی عضو تیم پناهندگان است و‌ او با پیروزی بر حریفانش تیم پناهندگان را بر سکوی پیروزی در مسابقات پارا المپیک پاریس رساند و اولین ورزشکار از تیم پناهندگان شد که به مدال برنز رسید.

از پیروزی ذکیه خدادادی در شبکه‌های اجتماعی به گستردگی و‌ گرمی استقبال شد و در صفحه فیسبوک پارا المپیک پاریس نیز موفقیت خانم خدادادی«تاریخی» عنوان شده است.

خدادادی در حال به پیروزی رسیده و مدال برنز بدست آورد که زنان در افغانستان حق ورزش ندارند و حتی صدای زنان در قانون جدید امر به معروف طالبان عورت دانسته شده که نباید در بیرون از خانه شنیده شود.

کار بران شبکه‌های اجتماعی از پیروزی خدادادی و کسب مدال توسط او ابراز خرسندی کرده اند اما از این که او در بی وطنی و غربت زندگی می‌کند و هم‌نسلان او در افغانستان از همه حقوق انسانی خود محروم اند، ابراز ناراحتی کرده اند.

ذکیه خدادادی نماینده تیم افغانستان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود که با بازگشت طالبان به قدرت، به فرانسه رفت و اکنون عضویت تیم پناهندگان را دارد.

مطالب مرتبط