عفو بین‌الملل: رویداد دایکندی از حملات سیستماتیک و عمدی علیه مردم هزاره است


 عفو بین‌الملل: رویداد دایکندی از حملات سیستماتیک و عمدی علیه مردم هزاره است

جمهوری مدارا: در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی، سازمان عفو بین‌الملل این رویداد را بخشی از یک الگوی گسترده و سیستماتیک از حملات عمدی علیه جامعه هزاره در افغانستان می‌داند.

در بیانیه‌ای که دیروز (شنبه 24 سنبله) توسط دفتر جنوب آسیای این سازمان منتشر شده آمده است که مردم هزاره از سال 2015 به‌بعد، به‌صورت سازمان‌یافته هدف حمله قرار گرفته اند.

پیشتر سازمان دیدبان حقوق‌بشر نیز گفته بود پس از حاکمیت دوباره گروه طالبان بر افغانستان، تنها داعش خراسان مسئولیت حدود ۱۷ حمله علیه مردم هزاره را بر عهده گرفته است.

دیدبان حقوق بشر گفته بود که در حملات منتسب به گروه داعش بر اهدافی علیه مردم هزاره، بیش از هفتصد نفر کشته شده اند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که مردم هزاره از سال 2015 در عبادتگاه‌ها، مکاتب، بیمارستان‌ها، جاده‌ها و سایر اماکن عمومی در افغانستان هدف قرار گرفته‌اند.

این سازمان مدافع حقوق خواستار محاکمه فوری عاملان حملات عمدی علیه مردم هزاره‌شده و تأکید کرده است عاملان حمله مرگ‌بار دایکندی باید فورا به عدات سپرده شود.

سازمان عفوبین الملل همچنین خواستار اتخاذ تدابیری لازم برای محافظت از جامعه هزاره در برابر آسیب‌های بیشتر شده است، درخواستی که روز گذشته توسط سازمان دیدبان حقوق بشر نیز مطرح شده بود.

در بیانیه این سازمان آمده است که تیراندازی اخیر بر غیرنظامیان هزاره در دایکندی نشان‌دهنده تداوم مصونیت از مجازات در افغانستان است.

این سازمان از جامعه بین‌المللی خواست تا برای ایجاد یک سازوکار مستقل بین‌المللی به منظور رسیدگی به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان تلاش کند.

بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 22 سنبله، 14 تن از باشندگان ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولای دایکندی توسط چهار نفر موتورسایکل سوار در نوار مرزی ولایت غور با این ولسوالی تیرباران شدند.

گروه داعش خراسان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

مطالب مرتبط