فعالان حقوق بشر : طالبان مسئول حملات سازمان یافته بر مردم هزاره‌ است


 فعالان حقوق بشر : طالبان مسئول حملات سازمان یافته بر مردم هزاره‌ است

جمهوری مدارا: در پی واکنش‌های گسترده به تیرباران شدن شماری از مردم ولایت دایکندی، اکنون جمعی از فعالان حقوق بشر افغانستان می‌گویند گروه طالبان مسئول حمله بر مردم هزاره و شیعیان افغانستان هستند.

آخر هفته گذشته، 14 تن از باشندگان روستای قریودال ولسوالی سنگ‌تخت و بند ولایت دایکندی به شکل بی‌رحمانه توسط چهار عضو داعش تیرباران شدند. شش تن دیگر در این حمله زخمی شدند.

اکنون شماری از فعالان که عنوان «کنشگران حقوق بشر افغانستان» را به خود داده اند می‌گویند این گونه حملات به هدف حذف کلی یا قسمی مردم هزاره در افغانستان صورت می‌گیرد.

این گروه از فعالان حقوق بشر گفته اند با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان درافغانستان، مردم هزاره شاهد 30 حمله سازمان‌یافته بوده اند.

آنان همچنین تأکید کرده اند که حمله اخیر برباشندگان ولایت دایکندی مصداق واضح «جنایت علیه بشریت» و «نسل کشی» است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نیز این رویداد را بخشی از یک الگوی گسترده و سیستماتیک از حملات عمدی علیه جامعه هزاره در افغانستان خوانده و خواستار حفاظت از هزاره‌ها شده بود.

کنشگران حقوق بشر موارد چون لغو قانون احوال شخصیه اهل‌تشیع، حذف فقه‌جعفری از نصاب تحصیلی، جمع‌آوری کتاب‌های شیعیان از کتابخانه‌ها، کوچ اجباری ساکنان مناطق هزاره‌نشین و تصرف ملکیت‌های آنان، بازداشت و شکنجه دختران هزاره در زندان‌های طالبان و نفرت‌پراکنی مداوم علیه این گروه قومی را تلاش برای حذف مردم هزاره عنوان کرده اند.

آنان می‌گویند که طالبان با نشر اعلامیه‎‌ای می‌خواهند مسئولیت این رویدادها را به دوش داعش بیندازند؛ در حالی که خود طالبان همواره مدعی شده‌اند که داعش در افغانستان حضور ندارد.

حمله بر باشندگان ولایت دایکندی با واکنش‌های گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده و سازمان مدافع حقوق بشر این رویداد را جزء حملات سازمان یافته و هدفمندانه برعلیه مردم هزاره عنوان کرده اند.

تاکنون که حدود چهار روز از وقوع این رویداد می‌گذرد، هیچ خبری در مورد شناسایی و یا تلاش برای شناسایی عاملان این این رویداد از سوی گروه طالبان منتشر نشده است.

مطالب مرتبط