فراخوان جهانی برای توقف نقض حقوق بشر در افغانستان


 فراخوان جهانی برای توقف نقض حقوق بشر در افغانستان

جمهوری مدارا: یک نهادی موسوم به مؤسسه حقوق بشری تحکیم رفاه زنان و کودکان افغانستان، برای توقف نقض حقوق بشری مردم افغانستان توسط گروه طالبان، فراخوان جهانی داده است.

این نهاد با نشر بیانیه‌ای گفته اکنون زمان آن فرارسیده که جامعه بین‌المللی به‌صورت قاطعانه در حمایت از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان، اقوام آسیب‌پذیر و اقلیت‌های مذهبی اقدام کند.

در بیانیه این نهاد از کشورها و نهادهایی که به‌ دنبال تعامل دیپلماتیک با طالبان یا عادی‌سازی روابط با این گروه هستند خواسته شده است که باید «مسئولیت اقدامات» خود را بپذیرند.

اعضای این نهاد همچنین تأکید کرده است که با توجه به عواقب حقوق بشری هرگونه تعامل با گروه طالبان، کشورها باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.

براساس این بیانیه، شهروندان افغانستان، زنان، اقوام آسیب‌پذیر و اقلیت‌های مذهبی در دو دهه گذشته و به‌ویژه در سه سال اخیر تحت حاکمیت طالبان، شاهد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشری خود بوده‌اند.

در این بیانیه آمده است که شرایط حساس افغانستان نیازمند واکنش قاطع و هماهنگ جهانی است تا از گسترش بحران جلوگیری شود و نیز گفته شده است که همبستگی جهانی تنها راهکار مؤثر برای مقابله با نقض حقوق بشر و تضمین آینده‌ای امن‌ برای مردم افغانستان و جهان است.

مؤسسه حقوق بشری تحکیم رفاه زنان و کودکان افغانستان، سرکوب آشکار مردم این کشور توسط گروه طالبان را  بخشی از سیاست‌های ضدبشری این گروه خوانده و گفته است که این سیاست، وضعیت بحرانی و اسف‌باری را به وجود آورده است.

در بیانیه این نهاد با اشاره حمله مرگبار گروه داعش بر باشندگان ولایت دایکندی آمده است که طالبان با بهره‌گیری از ایدئولوژی‌های افراطی و ارتباطات فکری با گروه‌های تروریستی چون داعش، به نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات هولناک در افغانستان ادامه داده‌است.

به باور اعضای این نهاد، سرکوب‌های سیستماتیک نه‌تنها با اصول بنیادین انسانی و منشورهای بین‌المللی حقوق بشر در تضاد است، بلکه تهدیدی جدی برای مردم افغانستان و امنیت جهانی به شمار می‌رود.

این نهاد از جامعه بین‌المللی خواست که باید با حساسیت و قاطعیت به این وضعیت واکنش نشان دهد و از هرگونه اقدام به رسمیت شناختن حکومت خودخوانده طالبان خودداری کنند.

این بیانیه تهدیدهای ناشی از سیاست طالبان را فراتر از مرزهای افغانستان دانسته و گفته است که اقدامات این گروه، همراه با هم‌پیمانان افراطی‌ آن، تهدیدی جدی بر امنیت جهانی است و بنابراین، جامعه بین‌المللی باید به سرعت به اجرای تحریم‌ها و اقدامات قضایی علیه طالبان بپردازند.

مطالب مرتبط