نخست وزیر آلمان: آن‌چه در افغانستان جریان دارد قابل تحمل نیست


 نخست وزیر آلمان: آن‌چه در افغانستان جریان دارد قابل تحمل نیست

جمهوری مدارا: اولاف شولتس، نخست وزیر آلمان گفته است که گروه طالبان به طور نامشروع به قدرت رسیده است.

آقای شولتس دیروز( سه‌شنبه، ۲۷ سنبله) در نشستی با حضور سران پنچ کشور آسیای مرکزی در قزاقستان شرکت کرد. در این نشست مسئله افغانستان نیز مطرح شد و شماری از اشتراک کننده‌گان خواستار عادی سازی مناسبات با رژیم اسلام‌گرای طالبان در افغانستان شدند.

صدراعظم آلمان در واکنش به درخواست برخی از کشورهای آسیای مرکزی برای عادی‌سازی روابط با گروه طالبان اعلام کرد که شرایط در افغانستان غیرقابل تحمل است.

در این نشست رهبران قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان اشتراک داشتند که این نشست به میزبانی قزاقستان برگزار شده بود.

قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان، سه کشوری هستند که روابط نزدیک تری با طالبان دارند و این کشورها در حال گسترش روابط اقتصادی و دپلوماتیک با طالبان اند.

قزاقستان اخیرا طالبان را از لیست گروه‌های تروریستی بیرون کرده است، ترکمنستان با طالبان پروژه منطقه‌ای تاپی را افتتاح کرده و ازبکستان نیز قرارداد‌های میلیارد دلاری با این گروه امضا کرده است.

رهبران این کشور‌ها در این نشست از صدراعظم آلمان خواستند که روابط دولت خود را با طالبان عادی کند؛اما شولتس طالبان را محکوم کرد.

بربنیاد گزارش‌ها، آقای شولتس از وضع محدودیت‌های گسترده بر حقوق زنان توسط طالبان انتقاد کرده است و وضعیت افغانستان را ناامید کننده خوانده است.

گفتنی است که این نشست با امضای اعلامیه مشترک سران کشورهای آسیای میانه و اولاف شولتس نخست‌وزیر آلمان به پایان رسید.

مطالب مرتبط