اورا سیا: بحران مرزی افغانستان و پاکستان در حال گسترش است


 اورا سیا: بحران مرزی افغانستان و پاکستان در حال گسترش است

جمهوری مدارا: در پی افزایش درگیری‌های مرزی بین نیروهای نظامی پاکستان با جنگ‌جویان گروه طالبان، شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا در گزارش تازه‌‌ای با اشاره به این درگیری‌ها گفته است که بحران مرزی بین افغانستان و پاکستان گسترش می‌یابد.

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، نیروهای این گروه هر از گاهی با نظامیان دولت پاکستان در سرحدات مرزی بین دو کشور درگیر می‌شوند.

این درگیری‌ها که در سه‌سال گذشته به تکرار رخ داده است، برای هر دو جانب تلفات قال توجهی درپی داشته است.

تنش‌های مرزی بین دو کشور زمان شدت یافت که دولت پاکستان سال گذشته عبور ومرور از مرز چمن-سپین بولدک را بدون پاسپورت و ویزه ممنوع کرد و درپی این تصمیم ساکنان منطقه چمن در پاکستان دست به اعتراض زدند.

دولت پاکستان وضع محدودیت در سرحدات مرزی بین دو کشور را یک اقدام ضروری امنیتی خوانده که به دلیل افزایش حملات و خشونت‌های ناشی از هراس افگنی روی دست گرفته شده است.

پس از اینکه گروه طالبان در افغانستان به قدرت رسیده اند، حملات خشونت‌بار در پاکستان که منشأآن افغانستان می‌شود، افزایش یافته است.

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا نوشته است که برای اولین بار از زمان ترسیم خط مرزی دیورند که مورد مناقشه بین پاکستان و افغانستان است، چنین ممنوعیتی اعمال شده است.

براساس تحلیل ارائه شده از سوی شبکه اوراسیا، تنش‌های مرزی بین دو کشور پس از آن اوج گرفت که دولت پاکستان خواستار اقدام گروه طالبان برعلیه گروه تروریستی تی‌تی‌پی در افغانستان شده و مدعی است که حملات هراس افگنانه در پاکستان توسط این گروه انجام می‌شود.

طالبان این ادعای پاکستان را رد کرده می‌گویند که حملات هراس افگنانه در پاکستان ریشه داخلی دارد.

مطالب مرتبط