شماری از شهروندان افغانستان در کانادا در اعتراض به «نسل‌کشی هزاره‌ها» تظاهرات می‌کنند


 شماری از شهروندان افغانستان در کانادا در اعتراض به «نسل‌کشی هزاره‌ها» تظاهرات می‌کنند

جمهوری مدارا: قرار است شماری از شهروندان افغانستان مقیم کانادا، در اعتراض به نسل کشی مردم هزاره در افغانستان تظاهرات برگزار کنند.

این تظاهرات همچنین در اعتراض به کشته شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی نیز برگزار می‌شود که اخیرا توسط گروه داعش خراسان در نوار مرزی ولایت غور و دایکندی تیرباران شدند.

برگزار کنندگان این تظاهرات گفته اند که بیش از ۱۳۰ سال است که هزاره‌ها به‌دلیل هویت قومی و مذهبی‌شان، با کشتار و «نسل‌کشی» مواجه بوده‌اند و این وضعیت در حاکمیت گروه طالبان افزایش یافته است.

براساس اطلاعات دریافتی از شهروندان افغانستان در کانادا، این تظاهرات قرار است امروز یک شنبه در دو شهر تورنتو و ونکوور برگزار شود.

دست اندرکاران این اعتراض می‌گویند مردم هزاره در افغانستان با کشتار سیستماتیک و هدف‌مندانه مواجه اند و از سال 2001 میلادی به بعد، نزدیک به سه صد حادثه‌ای خشونت‌بار به هدف نسل کشی هزاره‌ها در افغانستان سازماندهی شده است.

برگزار کنندگان این اعتراض همچنین گفته اند در این حوادث بیش از دو هزار نفر کشته و نزدیک به سه هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

برگزارکنندگان این تظاهرات گفته اند پس از تسلط دوباره‌ای طالبان بر افغانستان، وضعیت مردم هزاره وخیم‌تر شده و بیش از ۳۰ حمله علیه این مردم صورت گرفته است که در نتیجه آن بیش از پنج‌صد نفر کشته و حدود هفت‌صد تن دیگر زخمی شده اند.

تظاهرات کنندگان در نظر دارند از دولت کانادا و جامعه‌ی بین‌المللی بخواهند که برای حفاظت از هزاره‌ها اقدام کنند و از تمام ابزارهای موجود برای پاسخ‌گویی طالبان در قبال نقض حقوق‌‌ بشر کار بگیرند.

مطالب مرتبط