شورای جهانی هزاره‌ها: تخریب چهار راه شهید مزاری نسل‌کشی فرهنگی و پاک‌سازی هویتی قوم هزاره است


 شورای جهانی هزاره‌ها: تخریب چهار راه شهید مزاری نسل‌کشی فرهنگی و پاک‌سازی هویتی قوم هزاره است

جمهوری مدارا: گروه طالبان شب گذشته تندیس یادبود شهید مزاری را در چوک شهید مزاری واقع در غرب کابل تخریب کردند.

در واکنش به این رویداد، شورای جهانی هزاره‌ها این اقدام گروه طالبان را به شدت محکوم کرده و آن را «جنایت علیه بشریت» خوانده است.

در قطعنامه‌ای که از جانب شورای جهانی هزاره منتشر شده این اقدام گروه طالبان، «نسل کشی فرهنگی و تلاش این گروه برای پاکسازی هویتی قوم هزاره» عنوان شده است.

گروه طالبان شب گذشته و با استفاده از تاریکی شب، تندیس و بنای یاد بود شهید مزاری در چوک شهید مزاری را تخریب کردند.

سخن‌گوی شهرداری طالبان در کابل، نعمت‌الله بارکزی، تخریب کامل چوک شهید مزاری را تائید کرده و گفته است هدف از این کار را بهترسازی جاده است.

شورای جهانی هزاره در واکنش به این اقدام طالبان گفته است که بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۸ ملل متحد، این رفتار طالبان به صورت واضح نشان‌دهنده «نقض آشکار حقوق فرهنگی و اجتماعی» قوم هزاره است.

در بخشی این قطعنامه این شورا آمده است: «تخریب مجسمه و چهارراه عبدالعلی مزاری نماد مقاومت و عدالت بوده و یک عمل نسل‌کشی فرهنگی و تلاش عمدی برای پاک‌سازی هویتی قوم هزاره است

این شورا تخریب چوک شهید مزاری را بیانگر تهدید جدی ناشی از موجودیت گروه طالبان برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی مردم افغانستان عنوان کرده است.

گروه طالبان قبل از این نیز شب هنگام تندیس بنای یادبود شهید مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان را در بامیان و کابل تخریب کرده بودند.

این اقدام گروه طابان با واکنش‌های گسترده مردم افغانستان در داخل و خارج از کشور روبه‌رو شده است.

برخی از رهبران سیاسی نیز گفته اند که گروه طالبان نمی توانند با تخریب چوک شهید مزاری جایگاه او را در قلب مردم افغانستان تضعیف کنند.

مطالب مرتبط