استقبال سازمان دیدبان حقوق بشر از هشدار کشورها به محاکمه‌ای گروه طالبان


 استقبال سازمان دیدبان حقوق بشر از هشدار کشورها به محاکمه‌ای گروه طالبان

جمهوری مدارا: سازمان دیدبان حقوق بشر از هشدار چهار کشور آلمان، کانادا، استرالیا و هالند برای هشدار به گروه طالبان به دلیل نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان استقبال کرده است.

دیدبان حقوق بشر هشدار این چهار کشورها برای پاسخ‌گویی طالبان را سرآغاز مسیری برای تأمین عدالت توسط دادگاه جهانی در افغانستان خوانده است.

چهار کشور آلمان، کانادا، استرالیا و هالند دیروز (چهار شنبه 4 میزان) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشر یک بیانیه مشترک هشدار داده اند که اگر گروه طالبان به تبعیض جنسیتی و نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان پایان ندهد، از این گروه به‌دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

وزرای خارجه این کشورها اعلام کردند که چنین تصمیمی را بر مبنای کنوانسیون منع تمام اشکال تبعیض علیه زنان اتخاذ کرده اند که افغانستان نیز این کنوانسیون را امضا کرده و مکلف به تطبیق آن است.

اکنون سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که منتشر گفته است که این تصمیم در نهایت می‌تواند منجر به رسیدگی قضایی در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه شود.

در بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر استدلال شده است که افغانستان عضو کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است که کشورهای امضاکننده برای حل‌وفصل اختلافات می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند.

در بیانیه دیدبان حقوق بشر از قول فرشته عباسی، پژوهش‌گر بخش افغانستان دیدبان حقوق بشر آمده است: «اعلامیه‌ی آلمان، کانادا، استرالیا و هالند ممکن است آغاز مسیری برای عدالت در دادگاه جهانی برای نقض فاحش حقوق بشر توسط طالبان علیه زنان و دختران افغان باشد. آیا برای کشورهای دیگر اهمیت حیاتی دارد که حمایت خود را از این اقدام ثبت کنند و زنان افغان را با پیشروی روند درگیر کنند؟»

درپی نقض حقوق گسترده حقوق زنان در افغانستان و وضع محدودیت‌های بی‌شمار بر زندگی زنان، فعالان حقوق زن و شماری از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز بر محاکمه شدن گروه طالبان تأکید دارند.

جنبش‌های اعتراضی زنان در داخل و خارج از کشور، ضمن اعتراض در برابر سیاست‌های تبعیض گرایانه طالبان برعلیه زنان و نقض حقوق بشر در افغانستان، بر اقدامات مؤثر جامعه بین‌المللی از جمله محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی همواره تأکید کرده اند.

مطالب مرتبط