بنیاد جامعه‌باز از اقدام کشورها برای پاسخ‌گویی طالبان حمایت کرد


 بنیاد جامعه‌باز از اقدام کشورها برای پاسخ‌گویی طالبان حمایت کرد

جمهوری مدارا: بنیاد جامعه‌باز مستقر در نیویارک، از اعمال فشارها بر گروه طالبان، به‌ویژه تهدید حقوقی چهار کشور غربی در خصوص پاسخ‌گو کردن طالبان در دادگاه لاهه استقبال و حمایت کرد.

این بنیاد در صفحه ایکس خود نگاشته است که افغانستان یگانه کشوری است که دختران بالاتر از صنف ششم حق رفتن به مکتب را ندارد و زنان و دختران از تحصیل منع شده است.

جامعه باز از اعلامیه مشترک وزیران خارجه، استرالیا، کانادا، آلمان و هالند استقبال کرده است که این کشورها با هشدار حقوقی به گروه طالبان در واقع پاسخ‌گویی این گروه به دلیل نقض مداوم حقوق زنان و دختران را شروع کرده اند.

وزیران خارجه این چهار کشور، دیروز چهار شنبه در یک نشست خبری در نیویورک گفته اند که طالبان باید به تعهدات بین‌المللی افغانستان در تطبیق کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان پابند بمانند.

وزرای خارجه کشورهای یاد شده گفته اند که اگر طالبان در سیاست‌های خود تغییر نیاورند، از آنان به دادگاه‌ بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت خواهند کرد.

گفتنی است که گروهی از کشورها از جمله آلبانیا، بلجیم، آیسلند، مالزیا، مراکش، پانامه، سیرالئون و اسلوونیا نیز از این اقدام حمایت کرده اند.

جامعه باز گفته ‌است، اگرچه هیچ کشوری در جهان طالبان را به‌عنوان دولت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد، اما طالبان همچنان مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان است.

پیش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دبیرکل این سازمان ملل نیز نشستی را با حضور شماری از زنان فعال افغانستان برگزار کرد.

او در این نشست خواستار لغو فوری قوانین سخت‌گیرانه گروه طالبان در افغانستان شد و تأکید کرد اجازه نخواهد داد که این قوانین عادی سازی و نهادینه شوند.

مطالب مرتبط