استقبال گسترده جهانی برای طرح شکایت از گروه طالبان در دادگاه لاهه


 استقبال گسترده جهانی برای طرح شکایت از گروه طالبان در دادگاه لاهه

جمهوری مدارا: تصمیم چهار کشور آلمان، استرالیا، هالند و کانادا برای طرح شکایت از گروه طالبان در دادگاه لاهه با استقبال گسترده‌ای جهانی مواجه شده است.

وزرای خارجه این چهار کشور روز گذشته و در حاشیه نشست مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که اگر گروه طالبان به «نقض حقوق بشری زنان و تبعیض جنسیتی» در افغانستان خاتمه ندهند، از این گروه در دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می کنند.

آسوشیتد پرس گزارش داده است که اکنون حدود بیست کشور جهان از تصمیم طرح شکایت از گروه طالبان در دادگاه لاهه استقبال کرده‌اند.

براساس بیانیه‌ای که از سوی این کشورها منتشر و آسوشیتدپرس از آن گزارش داده است این کشورها نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان به خصوص «تبعیض جنسیتی» علیه زنان و دختران را محکوم کرده اند.

در گزارش آسو شتیدپرس نامی از کشورها برده نشده است اما تأکید شده است که این کشورها از نظر سیاسی طالبان را به ‌عنوان رهبران قانونی مردم افغانستان به‌رسمیت نمی شناسند.

تصمیم چهار کشور یاد شده برای تهدید حقوقی گروه طالبان و طرح شکایت از این گروه در دادگاه لاهه از سوی برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز استقبال شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر ضمن استقبال از این تصمیم گفته است که محاکمه گروه می‌تواند سرآغاز مسیری برای تأمین عدالت و تأمین حقوق زنان در افغانستان باشد.

این در حالی است که گروه طالبان در واکنش به این تصمیم، اظهارات نمایندگان برخی از کشورهای جهان

معاون سخنگوی طالبان، حمیدالله فطرت، با نشر بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده که حقوق بشر از سوی این گروه محفوظ و هیچ‌کسی با تبعیض روبه‌رو نیست.

محاکمه گروه طالبان در داده بین المللی لاهه بخش از خواسته‌های جنبش‎‌های اعتراضی زنان در افغانستان نیز است. جنبش‌های اعتراضی زنان همواره از جامعه بین المللی خواسته اند رهبران گروه طالبان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر و تبعیض علیه زنان در افغانستان به محاکمه بکشانند.

مطالب مرتبط