عفو بین‌الملل: جهان برای پایان‌دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان از همه گزینه‌ها استفاده کند


 عفو بین‌الملل: جهان برای پایان‌دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان از همه گزینه‌ها استفاده کند

جمهوری مدارا: سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید جهان برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان باید از همه گزینه‌ها استفاده کند.

این سازمان از اقدام برخی کشورها برای اعمال فشار بر گروه طالبان به منظور پاسخ‌گو کردن این گروه استقبال کرده و محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه را به عنوان یک گزینه مطرح کرده است.

پیشتر چهار کشور کانادا، آلمان، استرالیا و هالند هشدار داده بوند که اگر گروه طالبان به نقض حقوق بشر و تبعیض جنسیتی در افغانستان پایان ندهند، از این گروه در دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

براساس گزارش رسانه‌های خبری، اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفته است که گروه طالبان زندگی را برای زنان و دختران افغانستان غیرقابل تحمل کرده و با حذف سیستماتیک حقوق زنان، آنان را از همه عرصه‌های زندگی حذف کرده‌اند.

دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل از اقدام دولت‌ها برای پاسخ‌گو کردن طالبان استقبال کرده و گفته است که این می‌تواند گامی مهم و حیاتی برای تأمین عدالت در مورد نقض کنوانسیون رفع کلیه تبعیض علیه زنان در افغانستان باشد.

دبیرکل این سازمان گفته است: «جهان باید در همبستگی با زنان و دختران شجاع افغانستان با دفاع از حقوق آن‌ها و پاسخ‌گویی رژیم طالبان عمل کند

این سازمان بین‌المللی گفته است که اقدام اخیر کشورها باید با سایر تلاش‌های جامع برای رسیدگی به طیف وسیعی از جنایات گذشته و جاری در طول چرخه مداوم درگیری در افغانستان تکمیل شود.

چهار کشور کانادا، آلمان، استرالیا و هالند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشر یک بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که اگر طالبان تبعیض جنسیتی را متوقف نکنند، از این گروه در دادگاه بین المللی لاهه شکایت می‌کنند.

در همین حال گزارش شد که بیش از ۲۰ کشور جهان تاکنون از این تصمیم حمایت کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌المللی پیشتر اعلام کرده بود که از تصمیم کشور برای محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه استقبال می‌کند. این سازمان گفته بود چنین تصمیمی سر آغاز مسیر راه تأمین عدالت در افغانستان است.

گروه طالبان اما در واکنش به این تصمیم کشور ها گفته اند متهم کردن این گروه به نقض حقوق‌‌ بشر و تبعیض جنسیتی «بجا» نیست.

مطالب مرتبط