سازمان ملل: با کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه زندگی میلیون‌ها افغان به خطر مواجه شده است


 سازمان ملل: با کاهش بودجه کمک‌های بشردوستانه زندگی میلیون‌ها افغان به خطر مواجه شده است

جمهوری مدارا: دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از کاهش بودجه برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که کاهش این کمک‌ها، جان میلیون‌ها تن را با خطر مواجه خواهد کرده.

اوچا یک روز پیش با نشر گزارشی گفته که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این کشور با سطح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوءتعذیه، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

براساس گزارش اوچا، در افغانستان اکنون ۱۲.۴ میلیون نفر مصئونیت غذایی ندارند و از این میان ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند.

به گفتۀ اوچا، با تشدید بحران بشری در این کشور، هم اکنون حدود ۶.۳ میلیون نفر در افغانستان بیجا شدۀ داخلی وجود دارد که آنان نیز در شرایط خطرناک قرار دارند.

اوچا همچنین گفته است که کاهش بودجه، مشکلات زیادی را برای رسیدگی به نیازمندان به بار آورده و این سبب کاهش یا قطع خدمات ضروری در افغانستان شده است.

به گفتۀ دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، با کاهش بودجه کمک‌های بشری، فعالیت بیش از ۱۸۰ مرکز صحی ثابت و سیار و ۱۵۰ تیم صحی سیار در بخش رسیدگی به بیماران سوءتغذیه متوقف شده است.

براساس گزارش این سازمان، در حال حاضر ۷۰۰ هزار کودک در افغانستان که از بیماری سوءتعذیه حاد رنج می‌برند به درمان دسترسی ندارند و نیز ۴۷۰ هزار زن حامله و شیرده از بیماری سوءتغذیه شدید در این کشور متاثر شده و آنان به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

اوچا گزارش داده است که با گذشت هر روز فقر و گرسنگی در میان مردم افغانستان گسترش یافته و ۸۰ درصد خانواده‌های افغان روزانه کمتر از یک دالر در ازای هر عضو خانواده درآمد دارند.

اخیراً برنامه جهانی غذا نیز اعلام کرد که برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان، تا پایان سال روان، به ۶۶۷ میلیون دالر بودجه نیاز فوری دارد.

برنامه جهانی غذا گفته بود ۱۲ میلیون نفر در افغانستان نمی دانند که غذای بعدی شان از کجا تامین خواهد شد.

پس از تحولات سیاسی در سال 2021 و حضور دوباره گروه طالبان در افغانستان، فقر، گرسنگی و بیکاری در میان مردم افغانستان گسترش یافته و نیازمندی مردم به کمک‌های بشری بیشتر شده است.

مطالب مرتبط