نامۀ سرگشادۀ فعالان به سازمان ملل: از اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان جلوگیری کنید


 نامۀ سرگشادۀ فعالان به سازمان ملل: از اخراج مهاجران افغان از ایران و پاکستان جلوگیری کنید

جمهوری مدارا: شماری از فعالان جامعۀ مدنی، فرهنگیان و فعالان حقوق زن،  از ادامۀ اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان به شدت ابراز نگرانی کرد اند.

این فعالان در یک نامۀ سرگشاده عنوانی انتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار توقف اخراج اجباری مهاجران افغانستان از این دو کشور شده‌اند.

فعالان در نامه خود از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته اند که این سازمان باید بر حکومت‌های ایران و پاکستان فشار وارد کرده و مانع اخراج اجباری مهاجران افغانستان شود.

در نامه گفته شده است که بسیاری از شهروندان افغانستان به دلیل ترس از انتقام جویی طالبان به کشورهای منطقه به ویژه ایران و پاکستان پناه برده اند، اما اکنون در معرض اخراج اجباری از این کشورها قرار دارند.

در بخشی از این نامه آمده است: «پناهجویان افغانستانی که سال‌ها در ایران، در فضای مشحون از ترس و بدون حمایت قانونی زیسته‌اند، نه‌تنها از حقوق اولیه خود محروم شده‌اند، بلکه با بی‌عدالتی‌ها، تبعیض نژادی و رفتارهای توهین‌آمیز و تحقیرکننده مواجه بوده‌اند. این شرایط طاقت‌فرسا، آثار ویرانگری بر سلامت جسمی و روانی آن‌ها داشته و زندگی بسیاری از آنان را به بحران کشانیده است

در نامه همچنین از عدم رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستان توسط نهادهای بین‌المللی از جمله کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت انتقاد شده که این نهادها در رسیدگی به مشکلات اساسی مهاجران کوتاهی کرده‌اند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان، روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان افزایش یافته و روزانه صدها مهاجر از این دو کشور بازداشت و دوباره به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

از سوی دیگر، وضع محدودیت‌ بر پناهجویان افغان در ایران نیز گسترش یافته است. منع گشت و گزار و استخدام کارکنان افغانستانی از سوی کارفرمایان ایرانی و حتی وضعیت محدودیت بر فروش نان به مهاجران از مواردی تازه‌ای است که توسط مقام‌های ایران روی دست گرفته شده است.

این در حالی است که اخیرا شماری از خبرنگاران افغانستان که در ایران پناه برده اند اند نیز از اخراج اجباری خود، فعالان حقوق بشر و نظامیان حکومت پیشین از ایران به شدت ابراز نگرانی کرده اند و از مجامع بین المللی خواسته بودند که مانع اخراج آن‌ها از ایران شوند.

مطالب مرتبط