اعتراض شهروندان افغانستان در امریکا به ادامه نسل‌کشی هزاره‌ها


 اعتراض شهروندان افغانستان در امریکا به ادامه نسل‌کشی هزاره‌ها

جمهوری مدارا: جمع از مهاجران افغانستان مقیم شهر کمبریج، ایالت ماساچوست امریکا، در اعتراض به ادامه نسل‌کشی و ظلم و جنایاتی که در طول سال‌های متمادی بر مردم هزاره در افغانستان صورت گرفته است گرد‌هم آمدند.

معترضان در این گردهمایی، کشتار‌های هدف‌مندانه و سیستمایک هزاره‌ها را روندی برای ادامه نسل‌کشی هزاره‌ها خوانده‌اند.

معترضان از سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری و سازمان ملل متحد خواسته اند که نسل‌کشی هزاره‌ها به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته و تلاش کنند که این نوع جنایت بر علیه هزاره‌ها متوقف گردد.

داکتر مستوره شفایی یک تن فعلان حقوق بشر و از برگذار کننده‌گان این تظاهرات، در صحبت‌هایش به کشتار تاریخی و سیستماتیک هزاره‌ها اشاره کرده گفت "برای بیش از یک قرن، هزاره‌ها با خشونت سیستماتیک، تبعیض نژادی و جنایات جمعی روبه‌رو بوده‌اند. یکی از هولناک‌ترین نمونه‌های نسل‌کشی در اواخر قرن نوزدهم تحت حکومت عبدالرحمان خان اتفاق افتاد که در آن ۶۲٪ جمعیت هزاره نابود شد".

در ادامه داکتر شفایی از سازمان ملل متحد، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و دادگاه بین‌المللی خواستار به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی هزاره‌ها و انجام تحقیقات فوری در این مورد شد.

شمار دیگر از سخنران‌ها گفتند، گروه‌ حاکم در افغانستان همیشه از امنیت سرتاسری سخن گفته اند؛ اما متاسفانه مردم هزاره‌ها هیچ وقت و به ویژه در این سه سال اخیر امنیت نداشته‌اند.

طاهر رسا یکی از مظاهره کننده‌گان این اعتراض می‌گوید طی سالیان متمادی هزاره‌ها مورد کشتار گستره قرار گرفته و هیچ عکس‌العمل و پاسخ فوری از نهادهای بین‌المللی در مورد این گشتار و نسل‌کشی شنیده نشده است. وی می‌گوید ما بار دیکر این‌جا گردهم آمده صدای خود را بلند می‌کنیم تا دیگر جهان قبال نسل‌کشی هزاره‌ها و وضعیت آن‌ها خاموشی اختیار نکنند.

این تجمع اعتراضی در واکنش به تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی توسط داعش خراسان و نیز سالگرد آغاز نسل کشی هزاره‌ها توسط عبدالرحمان خان پادشاه سابق افغانستان، برگزار شده است. 

مطالب مرتبط