سازمان ملل: اخراج مهاجران از ایران و پاکستان به افغانستان افزایش یافته است


 سازمان ملل: اخراج مهاجران از ایران و پاکستان به افغانستان افزایش یافته است

جمهوری مدارا: سازمان بین‌المللی مهاجرت از افزایش اخراج و بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان به افغانستان، خبر داده است.

این سازمان گفته است که تنها از تاریخ ۱۵ تا ۲۱ سپتمبر، بیش از صد هزار نفر از این دو کشور همسایه به افغانستان برگشته اند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد دیروز (چهارشنبه 11 میزان) با نشر گزارشی گفته که در این مدت، ۵۷ هزار و ۵۳۷ نفر از طریق مرزهای افغانستان به ایران و پاکستان مهاجر شده‌اند.

گفته می‌شود رقم افرادی که به صورت داوطلبانه از دو کشور همسایه افغانستان به ویژه ایران به کشور شان باز می‌گردند نسبت به هفته‌های اخیر، به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از آغاز سال روان، نظارت و ارزیابی تردد از مرزهای افغانستان را دوباره آغاز کرده که بر اساس آن، روزانه هزاران نفر از طریق مرزهای مشترک افغانستان با ایران و پاکستان، به این کشورها رفت و آمد می‌کنند.

درهمین حال منابع مردمی از ایران گزارش داده اند که پولیس آن کشور، روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران را افزایش داده و روزانه صدها نفر را از بخش‌های مختلف آن کشور بازداشت و پس از مدتی اخراج می‌شوند.

برخی از مهاجران افغانستانی گفته اند که پولیس ایران حتا شبانه وارد خانه و منزل مهاجران شده و به اذیت و آزار آنان می‌پردازند. اکثر مهاجرانی که به ایران و پاکستان رفته اند، اسناد و مدارک معتبر اقامت نداشته و به گونۀ غیرقانونی به این کشورها وارد شده اند.

بر بنیاد آمار ملل متحد، از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشورشان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون به اروپا رفته اند.

پس از حاکمیت دوباره گروه طالبان بر افغانستان، اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی مواجه شده و همچنان سطح گرسنگی، فقر و نبود اشتغال نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

مطالب مرتبط