تصمیم تاریخی دادگاه عالی اروپا: تابعیت و جنسیت برای اعطای پناهندگی به زنان افغان کافی است


 تصمیم تاریخی دادگاه عالی اروپا: تابعیت و جنسیت برای اعطای پناهندگی به زنان افغان کافی است

جمهوری مدارا: دیوان دادگستری اتحادیه اروپا حکمی را صادر کرده است که بر مبنای آن کشورهای عضو این اتحادیه ‌می‌توانند با اثبات تابعیت و در نظر گرفتن جنسیت زنان افغانستان، آن‌ها را به عنوان پناهنده بپذیرند.

این حکم دیروز (جمعه 13 میزان) صادر شده و در آن آمده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند برای اعطای پناهندگی به زنان افغانستان، فقط با درنظر گرفتن تابیعت و جنیست آن‌ها و بدون توجه به اینکه خطری مشخی آنان را تهدید کنند، پناهندگی بدهند.

گفته می‌شود این حکم پس از آن صادر شد که دولت اتریش از به رسمیت شناختن وضعیت پناهندگی دو زن افغانستانی خودداری کردند و آن‌ها نیز این تصمیم دولت اتریش را در دیوان عالی اداری این کشور به چالش کشیده و دیوان عالی اداری اتریش پرونده را به بالاترین نهاد قضایی اروپا ارجاع داد.

در پی ارجاع پرونده پناهندگی این دو زن افغانستانی، دادگاه عالی اتحاد اروپا حکم داد که اقدامات تعبیض آمیز گروه طالبان بر علیه زنان اعمال زور و اذیت محسوب می‌گردد و این خود سبب وضعیت پناهندگی را توجیه می‌کند.

این دادگاه حکم داده است که: «کافی است که تابعیت و جنسیت به تنهایی مد نظر قرار گیرد» و اثبات این امر که متقاضی در صورت بازگشت به افغانستان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، ضروری نیست.

با این حکم، زنان افغانستان تنها با اثبات تابعیت و در گرفتن جنسیت خود می‌توانند در کشورهای اروپایی از حق پناهندگی برخوردار شوند، بدون اینکه نیاز به اثبات وجود خطر خاص و مستقیم در بازگشت آن‌ها به افغانستان مطرح باشد.

با توجه به محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان بر علیه زنان درافغانستان، این تصمیم دادگاه عالی اتحادیه اروپا می‌تواند زمینه پذیرش زنان افغانستان را به عنوان پناهنده در کشورهای عضو این اتحادیه فراهم کند.

گروه طالبان بابدست گرفتن دوباره قدرت درافغانستان، فشارهای سنگینی را بر زنان اعمال کرده و آنان را از زندگی اجتماعی حذف کرده اند.

مطالب مرتبط