مخالفت ایران با محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه


 مخالفت ایران با محاکمه گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه

جمهوری مدارا: در ششمین نشست فارمت مسکو که روز گذشته برگزار شد، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان، در رابطه به تلاش شماری از کشورها برای محاکمه‌ای گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی دادگستری مخالفت کرد.

براساس گزارش رسانه‌های خبری، آقای قمی دیروز (جمعه 13 میزان) در نشست فارمت مسکو، تصمیم کشورهای جهانی برای محاکمه‌ای‌ گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه را به دلیل نقض کنوانسیون منع هرگونه تبعیض علیه زنان، شتاب‌زده و «نادرست» خوانده است.

چهار کشور آلمان، کانادا، استرالیا و هالند اخیرا اعلام کردند که به دلیل نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی که از سوی گروه طالبان در افغانستان اعمال می‌گردد، از این گروه به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت خواهند کرد.

این تصمیم، از طرف حدود بیست کشور دیگر و برخی از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

گروه طالبان پس از آنکه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان وضع کرده و زنان را از زندگی اجتماعی کلا حذف کرده اند.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان در واکنش به این تصمیم کشورهای جهان گفته است: « این ارزیابی را داریم که مسئله‌ای تدوین قوانین تنها از طریق توجه به اصول اسلام و منطبق با نظام فقاهتی همه‌ی آحاد از مذاهب با هم برابر مردمِ با هم برادر افغانستان همراه با دقت نظر در سنن و آداب اجتماعی اهالی آن کشور سودمند، اثر بخش و کارآ خواهد بود

این درحالی است که آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز از تصمیم چهار کشور آلمان، کانادا، استرالیا و هالند برای هشدار به گروه طالبان در زمینه محاکمه این گروه در دادگاه لاهه استقبال کرده و از آن اعلام حمایت کرده است.

این برای نخستین بار است گروه طالبان در برابر یک هشدار بزرگ بین‌المللی به لحاظ حقوقی قرار می‌گیرد تا دست از نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان بردارد.

این تصمیم کشورهای جهان اما با انتقاد نماینده ویژه و سفیر ایران برای افغانستان مواجه شده است.

مطالب مرتبط