سازمان ملل: اخراج مهاجران افغانستانی از ایران نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است


 سازمان ملل: اخراج مهاجران افغانستانی از ایران نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است

جمهوری مدارا: سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان (IOM) با نشر گزارشی از افزایش اخراج اجباری و بازگشت مهاجران افغانستان از ایران خبر داده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد یک روز پیشتر گزارش داده است که تنها در ماه گذشته میلادی، ۲۳۰ هزار مهاجر از ایران به کشورشان بازگشته اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که اخراج مهاجران افغانستانی از ایران، نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است.

اما با وجود گسترش روند اخراج و بازگشت مهاجران افغانستان از ایران و پاکستان، سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که شمار شهروندان افغانستان که به این دو کشور مهاجرت می‌کنند، دو برابر افرادی هستندی که به کشور شان باز می‌گردند.

گفته می شود که تنها در هفته آخر ماه سپتامبر، حدود ۹۶ هزار تن از شهروند افغانستان وارد خاک ایران و پاکستان شده و به این کشورها مهاجر شده‌اند.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، در این مدت، ۶۷ هزار و ۹۴۴ نفر به ایران و ۲۶ هزار و ۶۳ نفر از شهروندان افغانستان به پاکستان مهاجرت کرده‌اند. گفته می‌شود که این ارقام بر اساس بررسی‌های تیم‌های نظارتی سازمان بین‌المللی مهاجرت در مرزهای افغانستان جمع‌آوری شده است.

در گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت آمده است که ۵۰ درصد مهاجران از ایران به گونۀ داوطلبانه و ۴۳ درصد دیگر به گونۀ اجباری توسط پولیس آن کشور بازداشت شده و به افغانستان بازگردانده شده اند. همچنان ۳۶ درصد افراد دیگر برای دیدن خانواده‌های شان از ایران به افغانستان برگشته اند.

هردو کشور همسایه افغانستان، پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، روند اخراج اجباری مهاجران افغانستانی را شدت بخشیده و گفته می‌شود که روزانه هزاران مهاجر از این دو کشور به گونه‌ای اجباری و داوطلبانه به کشور شان باز گردانده می‌شوند.

در همین حال فعالان مدنی، از اخراج اجباری آن عده از مهاجران افغانستان که در کشور شان از سوی گروه طالبان در معرض خطر بازداشت و شکنجه قرار دارند، ابراز نگرانی می‌کنند.

فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی، نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان از جمله افراد آسیب پذیر و در معرض خطر هستند که به کشورهای همسایه افغانستان پناه برده اند.

مطالب مرتبط