تجمع اعتراضی شهروندان افغانستان در فرانسه؛ جهان نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد


 تجمع اعتراضی شهروندان افغانستان در فرانسه؛ جهان نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسد

جمهوری مدارا: شماری از شهروندان کشور با برگزاری تجمع اعتراضی در فرانسه، خواستار به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان شدند.

این تجمع که در شهر تلوز فرانسه برگزار شده بود، شرکت کنندگان آن ضمن مطالبه به رسیمت شناخته شدن نسل‌کسی هزاره‌ها توسط سازمان ملل متحد، بر حفاظت از این گروه قومی در افغانستان نیز تأکید ورزیدند.

اخیرا شهروندان کشور با برگزاری گردهمایی‌های مختلف در شهرهای مختلف جهان، خواستار به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی هزاره شده اند.

طی چند روز اخیر، شهروندان کشور در کشورهای امریکا، کانادا، آلمان و فرانسه، با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی هزاره‌ها توسط جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل شده اند.

شرکت کنندگان تجمع اعتراضی شهر تلوز فرانسه نیز با نشر قطع‌نامه‌ای در ختم اعتراض، از سازمان ملل متحد خواسته‌اند برای بررسی نسل‌کشی هزاره‌ها یک کمیسیون حقیقت یاب تشکیل دهد.

در قطع‌نامه‌ای این گردهمایی همچنین تأکید شده است که دادگاه کیفری بین‌المللی نیز تحقیقات خود را در مورد پرونده نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان به هدف شناسایی این وضعیت، پی‌گرد و مجازات مرتکبان این جنایات آغاز کند.

مردم هزاره در طول سالیان متمادی توسط عوامل مختلف به صورت گروهی مورد کشتار قرار گرفته اند و اکنون فعالان این گروه قومی در پی آن هستند که این وضعیت به عنوان نسل‌کشی مردم هزاره به رسیمت شناخته شود.

شرکت کنندگان گردهمایی اعتراضی شهر تلوز فرانسه همچنین از سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که برای حفاظت از مردم هزاره در افغانستان اقدامات و تدابیر عملی و فوری را به‌شمول ایجاد یک سیستم حفاظت خودی با کمک و نظارت بین‌المللی و رسیدگی به قربانیان و بازماندگان جنایات ایجاد کنند.

این معترضان هچنین از کشورهای پناهنده‌پذیر نیز خواسته‌اند که به آسیب‌پذیری مردم هزاره در افغانستان توجه کنند و اسکان مجدد اعضای گروه قومی را در اولویت قرار دهند.

در تازه‌ترین حمله، به‌تاریخ ۲۲ سنبله ۱۴ نفر از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی در ساحه‌ی مرزی بین هردو ولایت غور و دایکندی توسط افراد مسلح تیر باران شدند. مسئولیت این کشتار را گروه داعش برعهده گرفته است.

حمله بر باشندگان ولایت دایکندی با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی به همراه بود و گروهی از فعالان این رویداد را مصداق بارز نسل‌کشی و یک اقدام سازماندهی شده می‌خوانند.

مطالب مرتبط