استقبال ریچارد بنت از حکم دادگاه عالی اروپا برای پناهندگی زنان افغانستان


 استقبال ریچارد بنت از حکم دادگاه عالی اروپا برای پناهندگی زنان افغانستان

جمهوری مدارا: ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، از صدور حکم دادگاه عالی اروپا برای پذیرش درخواست‌های پناهندگی زنان افغانستان صرف به اثبات تابیعت و در نظر گرفتن جنسیت آنان، استقبال کرد.

آقای بنت دیروز شنبه، از تصمیم دادگاه عالی امریکا در مورد اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند فقط با اثبات تابعیت و در نظر گرفتن جنسیت زنان افغانستان، به آن‌ها پناهندگی بدهند استقبال کرده و آن را یک رویداد «مهم» عنوان کرده است.

دادگاه عالی اروپا روز جمعه حکم داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانند برای اعطای پناهندگی به زنان افغانستان، فقط با درنظر گرفتن تابیعت و جنیست آن‌ها و بدون توجه به اینکه خطری مشخی آنان را تهدید کنند، پناهندگی بدهند.

در حکم این دادگاه آمده است که اقدامات تعبیض‌آمیز گروه طالبان بر علیه زنان، اعمال زور و اذیت محسوب می‌گردد و این خود سبب وضعیت پناهندگی را توجیه می‌کند.

گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته است که این حکم دادگاه عالی اروپا از رویه‌های پناهندگی برای زنان افغان در اروپا حمایت می‌کند.

حکم دادگاه عالی اروپا پس از آن صادر شد که دولت اتریش از به رسمیت شناختن وضعیت پناهندگی دو زن افغانستانی خودداری کردند و آن‌ها نیز این تصمیم دولت اتریش را در دیوان عالی اداری آن کشور به چالش کشیده و دیوان عالی اداری اتریش پرونده را به بالاترین نهاد قضایی اروپا ارجاع داد.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا  حکم داد که «لزومی به اثبات آزار و اذیت در کشور مبدا برای پذیرش درخواست پناهندگی زنان افغان وجود ندارد». براساس دستور این دادگاه، تنها زن بودن برای پذیرش درخواست زنان افغانستان کافی است.

پس از تسلط دوباره گروه طالبان برافغانستان و نقض گسترده حقوق بشری زنان ازسوی این گروه، فعالان حقوق زن، اعضای جامعه مدنی زنان، اعضای جنبش‌های اعتراضی زنان و دیگر فعالان زن در حوزه های مختلف اجتماعی- سیاسی به شدت از سوی گروه طالبان تحت فشار قرار دارند.

محدودیت‌های وضع شده برزنان، بازداشت، شکنجه و آزار و اذیت زنان در افغانستان سبب شده است که آنان از کشورشان فرار کرده و در کشورهای پناهنده پذیر، درخواست پناهندگی کنند.

مطالب مرتبط